culturagalega.org

inicio / colaboradores / Agardando as lagarteiras por Rosa Aneiros
Agardando as lagarteiras

por Rosa Aneiros

A memoria é a medida de tódalas cousas

Defendían os antigos gregos que o home é a medida de tódalas cousas. Isto resulta, cando menos, discutible. Tal vez a medida de tódalas cousas estea na memoria. Vexamos.“Vivir para contarla” (Mondadori) é, sen dúbida, o título literario desta semana. Sexa por difusión/presión mediática ou polo renome do autor parece difícil sustraerse á fascinante corrente de realismo máxico que estes días anega as páxinas de cultura dos diferentes medios de comunicación. Gabriel García Márquez relata nesta primeira entrega das súas memorias a súa infancia e xuventude. Sen embargo, as súas palabras suscítanos unha intrincada reflexión: ¿que é a memoria? ¿onde está o límite entre o imaxinado ou o vivido?

Agardando as lagarteiras
11 / 11 / 2004
Chuza   del.icio.us   technorati      Imprimir   Escoitar   Enviar  
“Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento, el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo. Macondo era entonces una aldea de veinte casas de barro y caña brava construidas a la orilla de un río de aguas diáfanas que se precipitaban por un lecho de piedras pulidas, blancas y enormes como huevos prehistóricos. El mundo era tan reciente, que muchas cosas carecían de nombre, y para mencionarlas había que señalarlas con el dedo”. Estas palabras pertencen ós primeiros parágrafos de “Cien años de soledad”, a obra que supuxo o salto ó recoñecemento mundial do nobel colombiano. “O mundo era tan recente, que moitas cousas carecían de nome e para mencionalas, había que sinalalas co dedo”. A memoria de Gabriel García Márquez era tamén iso: un espacio sen nome onde imaxes, sons e cheiros mesturábanse nun baleiro inomeable ata que el lles deu forma a través das palabras. E medrou o mito.


¿Química?


Unha das virtudes de “Vivir para contarla” está na asunción dunha verdade que nos parece indiscutible: as memorias son un xénero de ficción e, como tal, o escritor entréganos momentos significativos da súa vida ocultos na ficción, o cal permite ofrecernos o relato da súa vida e máis a súa visión dela. Isto di o seu biógrafo Dasso Saldívar. Os científicos describen a memoria como “a capacidade ou poder mental que permite reter e lembrar, mediante procesos asociativos inconscientes, sensacións, impresións, ideas e conceptos previamente, así como toda a información que se aprendeu conscientemente”. Aseguran que existen varios tipos de memoria: a curto prazo, a longo prazo, semántica, procedural e episódica. Engaden que as lembranzas pódense recuperar gracias á excitación eléctrica de certas neuronas e, conclúen, así friamente, que a memoria está baseada na química.



Non sei vós pero eu négome a ver a memoria como algo simplemente químico, atrapado ás leis da relación causa-efecto e sen posibilidade de disfunción. A memoria é a recreación do vivido e, como tal, unha alteración profunda de persoas, situacións, paisaxes e sensacións. ¿Quen non sentiu algunha vez como as súas lembranzas non se correspondían en absoluto coas lembranzas do mesmo feito descritas por outra persoa? A memoria é caprichosa, selectiva, autónoma, modifica ó seu xeito o sucedido, trivializa momentos grandes e magnifica outros que, no seu día, a penas tiveron transcendencia... En definitiva, converte o noso pasado na recreación do que vivimos baixo a tutela da súa imprevisible vontade. ¿Como non van ser as memorias un xénero de ficción? ¿Como é posible que lembremos o sabor daquel xeado que tomamos unha tarde de agosto de hai vinte anos e non recordemos o que fixemos o martes da semana pasada? Todo está sometido ó capricho do recreado e Gabriel García Márquez non podía escapar del.



"Contarla para vivir"



O que diferencia a este home que vagabundeou durante anos por Barranquilla, Cartaxena de Indias e Bogotá e foi diagnosticado de paludismo, amigdalite e bile legra por “abuso de lecturas mal dixeridas”, é a súa capacidade para contalo. “Non hai nada neste mundo nin no outro que non sexa útil ó escritor”, e a partir desa premisa o autor colombiano describe unha infancia e unha xuventude ateigadas do realismo máxico do que se nutre toda a súa obra. A hipérbole resume axeitadamente o significado da súa literatura e, en definitiva, da súa vida. Así, resultaría sinxelo darlle a volta ó título e que tivese tanto ou maior sentido: “Contala para vivir”, porque sen dúbida lembrar é outro xeito de sobrevivir. O dito, tal vez a memoria sexa a medida de tódalas cousas.



GARCÍA MÁRQUEZ, GABRIEL:



“Vivir para contarlo”, Mondadori, 2002



“Cien años de soledad”



“El amor en los tiempos del cólera”



“Relato de un náufrago”




Outras colaboracións

Atrapade o mensaxeiro
por Jose Lens
Entre as viñetas
por Henrique Torreiro
Puntadas do Xastriño
por Xastriño
A banda de La Opinión
por Diario La Opinión
Os dados do reloxeiro
por Xurxo Mariño
Melodixit
por Melo

anteriores colaboracións

Agardando as lagarteiras
por Rosa Aneiros
Novenoscopio
por Miguel Porto
Cartas Marcadas
por Xavier Queipo
Zona RSS | Aviso legal | Contacto | O equipo do portal | Licenza de uso | Contactar coa redacción: redaccion@culturagalega.org I T: +34 981 957202 | F: +34 981957205 |
Logo do Consello da Cultura Galega
Consello da Cultura Galega. | http://www.consellodacultura.org
Pazo de Raxoi, 2 andar. 15704 Santiago de Compostela (Galicia)
Tfno: 981957202 | Fax : 981957205 | e-mail: redaccion@culturagalega.org