culturagalega.org

inicio / colaboradores / Agardando as lagarteiras por Rosa Aneiros
Agardando as lagarteiras

por Rosa Aneiros

A xeografía irregular das paisaxes da alma

“Na percura dunha paisaxe” é o título dun texto de Avilés escrito en 1988 que encontramos no compilatorio de prosa Obra viva e nos fai reflexionar sobre a natureza dos paraísos creados. Neste ano, dedicado ó autor de Taramancos, cómpre volver a ollada e o corazón lixado de fuel á súa poética para atopar o cerne da nosa propia memoria. Os versos tinguidos de saudade, de respecto ó poder telúrico da terra e do mar que o aleitaron amósannos as diversas facianas da alma dun home que, por riba de todo, soubo amar as súas patrias. O Ulises Fingal que liberou o corazón.

Agardando as lagarteiras
11 / 11 / 2004
Chuza   del.icio.us   technorati      Imprimir   Escoitar   Enviar  
Sérvenos hoxe Avilés para evocar as paisaxes da alma. El non foi un emigrante común. As connotacións políticas e económicas da súa marcha a Colombia nos anos sesenta marcaron profundamente a súa vida. Alí inseriuse na vida social, creou a súa familia e viviu coma un americano máis, preocupado polos problemas e polo futuro do país. Avilés, coma moitas persoas, construíu varias patrias nas que desenvolveu a súa vida e se converteu, pois, na xeografía irregular das paisaxes da súa alma. “Eu case estou certo de que Ulises descobreu a América, ese paraíso mítico no que todos soñamos porque é o límite da lonxanía, e porque nel percuramos –como na bíblica terra prometida- os rios de mel e a fonte da eterna xuventude. E dicir, a felicidade e o freo do decorrer do tempo”. Os paraísos que creamos son os únicos paraísos reais. Os únicos paraísos que nos duran ata a eternidade. Esas paisaxes que o ser humano tece nos diversos avatares vitais constitúen os únicos territorios dos que somos posuidores porque pertencen ó atlas mundano da nosa biografía.



¿Cantas xeografías pode un asumir como propias? ¿En cantos espacios físicos un chega a desenvolver unha querencia como para sentirse parte deles? ¿A cantas patrias pertencemos? Ó pé destas cuestións existen outros moitos interrogantes sobre a natureza das paisaxes: ¿escóllennos ou escollémolas? ¿Que medida serve para establecer un espacio: o tempo de permanencia, a beleza do lugar, as persoas que o habitan? Non teño respostas. Dubido que exista unha resposta universal para tan íntimas verdades.


Lira


Non sei se me atreva a dicir Ardeleiro, Lira, Ximprón, Carnota. Paréceme unha ousadía nomear voluntariado, e marea negra, e capachos, e fuel, e máscaras de gas, e bocatas, e cabaleiros no pescozo. Dígoo baixiño, con vergoña, coa certeza interior de que por moito que as repita non volverán ter o mesmo significado que antes do 14 de novembro de 2002. Todas estas palabras perderon o sentido previo para se converter en conceptos e espacios próximos. Para ser obxectos e paisaxes da xeografía irregular da alma. A “obrigatoriedade” moral das tarefas de limpeza de fuel na costa (non existe voluntarismo cando non presentan alternativa: ou limpan os voluntarios ou queda sen limpar) provocou que moitas persoas crearamos espacios dos que xa nos sentimos parte. Son eses atlas contaminados por impunidades e neglixencias ós que unha marea de dignidade tenta devolver a vida. Os territorios feridos da superficie acuosa da biografía que cada un pestanexa. A rutina provocou que o percorrido sinuoso da estrada de Santiago a Carnota sexa xa un camiño familiar. A pedra e o mar. Como de volta a casa. E o pavillón polideportivo de Carnota no que se establece a cadea de montaxe, a conversión dos individuos en teletubbies de traxe anticontaminación e ollada lánguida. E o coído e o xabre de Ardeleiro, cubertos por unha masa densa e viscosa de morte na que os brazos e a xenreira son a única esperanza de devolver ó mar o seu nome. E as bágoas de desolación. E a impotencia de horas e horas co corpo como tatuaxe nívea no chan para deixar un oco limpo a penas diferente do anterior. E o cansazo. E as mans pegañentas. E o rostro embravecido. E a pel luxada. E a desesperación que reborda os capachos, un material tan mesto que nunca cae nos colectores e acompaña, de comezo ata o fin, coma unha maldición, nas viaxes ó areal. Nas viaxes ó irreal, ó terror de petróleo polo que outros asasinan.



Unha carpa para a esperanza



Pero, como en todos os infernos, existe un paraíso como oposición e como salvación. A carpa da confraría de mariñeiros de Lira na que as voluntarias da vila ofrecen cada día comida quente ós centos de voluntarios que retornan das praias supón un espacio para o futuro. Unha luz de esperanza na que compartir nun prato de plástico cun anaco de polo con outros anónimos de sorriso e maniotas significa máis que mil promesas gobernamentais. O único no que crer. Hai un cartel naquel recuncho quente que indica Lira no Corazón. E outros moitos debuxos de fillos de mariñeiros. E fotos de Maribel Longueira. E poemas de Fernández Naval. E recortes de prensa con mentiras que incitan á violencia. E cociñeiras que sorrín despois de dez horas de preparar espaguetis con tomate sen máis salario que unha ovación. E dous nenos que serven o azucre e o leite con vergoña e melancolía. E bandeiras de Nunca Máis. E berros e aplausos ó grupo de bombeiros de Córdoba que marcha derreado e ó colectivo ecoloxista catalán que chega tras dezasete horas de autobús. E a choiva que peta furibunda nas lonas. E os barcos que chegan na noitiña. E o mar que bate. E as apertas de reencontro ó outro grupo de Adega co que compartimos areal a fin de semana pasada. E o pastor alemán que ladra por defecto para chamar a atención. E os chandals empapados de suor e o cheiro a aceite no aire. E a amabilidade e o voluntarismo. E un café fervendo para quentar o corpo do frío da intemperie. É a esperanza.



No centro de recollida do Grove hai unha tartaruga mariña petroleada que apareceu nos tramallos dun barco o pasado día 24 e xaneiro. Esa víctima da marea negra leva nome de futuro. Nome de pobo. Nome de país.



Chámanlle Lira.



BIBLIOGRAFÍA:



-AVILÉS DE TARAMANCOS: Obra viva, Laiovento: 1992



“Con este sol, o fuel cheira moitísimo máis. Non quitedes a mascariña para nada. Isto é extremadamente tóxico. Hai moita xente que se mareou esta semana.” (A.V. Ardeleiro, 8/02/2003)



NUNCA MÁIS


NON Á GUERRA


Ós voluntari@s, cociñeiras, organizadores do material e mariñeiros da confraría de Lira.



A Miguel (de Lira)

Outras colaboracións

Atrapade o mensaxeiro
por Jose Lens
Entre as viñetas
por Henrique Torreiro
Puntadas do Xastriño
por Xastriño
A banda de La Opinión
por Diario La Opinión
Os dados do reloxeiro
por Xurxo Mariño
Melodixit
por Melo

anteriores colaboracións

Agardando as lagarteiras
por Rosa Aneiros
Novenoscopio
por Miguel Porto
Cartas Marcadas
por Xavier Queipo
Zona RSS | Aviso legal | Contacto | O equipo do portal | Licenza de uso | Contactar coa redacción: redaccion@culturagalega.org I T: +34 981 957202 | F: +34 981957205 |
Logo do Consello da Cultura Galega
Consello da Cultura Galega. | http://www.consellodacultura.org
Pazo de Raxoi, 2 andar. 15704 Santiago de Compostela (Galicia)
Tfno: 981957202 | Fax : 981957205 | e-mail: redaccion@culturagalega.org