culturagalega.org

inicio / colaboradores / Puntadas do Xastriño por Xastriño Puntadas do Xastriño
Puntadas do Xastriño

por Xastriño

Wilhelm Busch

Humorista, poeta, pintor e debuxante, é un dos adiantados da narración gráfica secuenciada

Puntadas do Xastriño
1 / 10 / 2008
Chuza   del.icio.us   technorati      Imprimir   Escoitar   Enviar  
Dentro da miña particular cruzada na pescuda de antecedentes de Banda Deseñada, onde xa teoricei sobre Rodolphe Töppfer no artigo inaugural desta sección, teño o antollo de vos presentar ao alemán Wilhelm Busch. Humorista, poeta, pintor e debuxante, é considerado, xunto co mencionado Töppfer, un dos adiantados da arte da narración gráfica secuenciada, cuxa presenza vén esparexer máis dúbidas sobre a artificiosa data de saída, marcada polo Yellow Kid de Outcault.

E digo artificiosa pois albisco certo complot ianqui cando se poden asumir multitude de exemplos da arte secuencial anteriores como parte da evolución da Banda Deseñada… Pero retornemos o fío sobre Wilhelm Busch. A comarca sobre a que gravitou o seu nacemento, en 1802, Wiedensahl, é de terras rurais moi humildes, o que non foi atranco para que desenvolvese unha temperán intelixencia que o catapultou á academia de Belas Artes de Dusseldorf, Amberes e Munich. Soamente cando publicou na revista Fliegende Blätter a súa primeira viñeta con texto, soubo qué forma expresiva adoptar e, desde entón, a súa literatura ilustrada, nun principio vendida en estacións de ferrocarril polo prezo dunha cervexa, segue presente nas reminiscencias populares dos xermanos deica o presente, celebrándose este ano o centenario do seu pasamento.

Monumental foi a súa importancia para outros autores bedegráficos. De feito, os seus máis coñecidos personaxes, Max e Moritz, foron iluminación directa para Rudholp Dirks, emigrante alemán, quen crearía The Kantezenjamers kids e, co tempo, inspirarían, á súa vez, a os xemelgos Zipi e Zape de Escobar, semellantes en fisionomías e trasnadas.

E é que os seus traballos, ateigados dunha innegábel dualidade textual relativa á lírica e ao debuxo, teñen algo de underground, reaccionando, baixo un mantón de suposto didactismo, contra os valores morais dunha sociedade burguesa filistea e hipócrita, polo que se lle adheriu unha dobre apreciación, primeiro de subversivo e, máis tarde, de autoritario. Emporeso, o que reciba con mente libre de censuras a lectura das súas narracións encontrarase cun relato agudo e acugulado de enxeñosidades rítmicas e verbais, acompañado de expresivos bosquexos dispostos de forma irreprochablemente secuencial, achegando unha eficacia á narración, daquela impensábel, novidosa e cativadora. Outra das particularidades da obra de Busch son as súas habilidades onomatopeicas como o chapuzaceo da lagoa na que caen os cans Plisch e Plum.

Se de algo hai que acusar a Wilhelm Busch é de ostentar un humor demasiado negro no que a propia morte é un gag máis que pon punto final ás narracións coa desculpa de ser parte da suposta sentencia que intentaba inculcar. E mesmo moitas descricións gráficas son groseiramente irónicas, a xeito de espello cóncavo que reflicte de forma esperpéntica a realidade e algúns dos seus incidentes máis corporais aparecerían más tarde en forma de animacións ao estilo de Tom e Jerry.

Ao meu modo de entender, o éxito de Wilhelm Busch vén dado polo seu atrevemento a quebrantar as normas clásicas da beleza e a verdade para reflectir ao xénero humano coas súas equivocacións e fealdades, non sen as unxir clementemente co bálsamo do humor, unha fórmula moi recorrente e unha das achegas máis elementais ao cosmos da historieta.
Ligazóns
LIGAZÓNS:

Obra completa de Max e Moritz (En alemán)

As aventuras de Plisch e Plum (en alemán, támben)

Museo Wilhelm Busch

Outras colaboracións

Atrapade o mensaxeiro
por Jose Lens
Entre as viñetas
por Henrique Torreiro
Puntadas do Xastriño
por Xastriño
A banda de La Opinión
por Diario La Opinión
Os dados do reloxeiro
por Xurxo Mariño
Melodixit
por Melo

anteriores colaboracións

Agardando as lagarteiras
por Rosa Aneiros
Novenoscopio
por Miguel Porto
Cartas Marcadas
por Xavier Queipo
Zona RSS | Aviso legal | Contacto | O equipo do portal | Licenza de uso | Contactar coa redacción: redaccion@culturagalega.org I T: +34 981 957202 | F: +34 981957205 |
Logo do Consello da Cultura Galega
Consello da Cultura Galega. | http://www.consellodacultura.org
Pazo de Raxoi, 2 andar. 15704 Santiago de Compostela (Galicia)
Tfno: 981957202 | Fax : 981957205 | e-mail: redaccion@culturagalega.org