A familia que marcou a nosa música

Da tuna ao folclore, os Courtier fixeron parte da revolución musical galega do século XIX

Retrato de Ricardo Courtier
Retrato de Ricardo Courtier
Unha saga familiar con raíces catalás e suízas marcaron en boa medida o desenvolvemento da música galega nas súas vertentes cultas e populares. Un libro publicado por Alvarellos Editora en colaboración co Consorcio de Santiago recolle por vez primeira a historia da familia Courtier, que tivo unha influencia decisiva en ámbitos como a creación da tuna compostelá ou na configuración sonora da nosa música tradicional.

Formadores dunha xeracións de músicos, compositores, promotores e directores de bandas e grupos… A familia Courtier exemplificou a evolución da música e da figura do músico ao longo do século XIX no noso país, e deixou unha importante pegada na configuración do noso patrimonio musical. Alberto e Beatriz Montes Cancela presentaban este outono en Compostela La saga Courtier en Galicia, unha importante análise que nos revela as vidas e as obras de tres xeracións de músicos.

Juan Courtier
Nado en Barcelona de pai suízo, e Juan Courtier o primeiro membro da familia en se apousentar en Galicia, na altura de 1818. “Sabemos que se formara na música militar e que estivo como violinista nas catedrais de Segovia e de Sevilla”, explica a autora. O seu camiño troúxoo á Catedral de Santiago, en cuxa capela musical chegou a desempeñar o posto de primeiro violín. “Temos constancia de que exerceu a docencia do instrumento cos nenos da capela e que deu clases fora. Mativo contacto con músicos como Tafall”. O posto de primeiro violín pasou co tempo aos seus fillos Hilario e José, mentres un terceiro irmán, Juan Nepomuceno, aínda que vencellado tamén ao mundo musical, non chegou a ter a mesma importancia dos anteriores. “Cando Juan se retira, os seus fillos ocupan o cargo”. No entanto, os tempos mudan, e o papel dos músicos, tamén. “Eles asisten a unha evolución da sociedade que implica unha visión nova do músico, que sae da catedral e comeza a se expandir. Vai aparecendo a idea do músico formado e versátil, e así eles abranguen case todos os ámbitos e absorben as novas tendencias e repertorios”. De xeito paralelo a esta mudanza, nesta época “van abrindo cafés como o Casino onde se fan actuacións, aparecen grupos de cámara, sextetos e cuartetos, incorpóranse novas músicas de fóra”.

Hilario e José
Así, da segunda xeración dos Courtier, Hilario e José xa imparten clases en espazos como a Real Sociedade Económica de Amigos do País aos fillos da burguesía compostelá. “Foron moi relevantes no que respecta á formación e á configuración das novas xeracións de músicos”. Canda a isto, desenvolven un importante labor de dinamización no efervescente panorama sonoro da época. “Participan na creación de bandas, orquestras e outras formacións musicais en Santiago e na Coruña, onde se traslada José unha temporada” explica Cancela. “Mesmo atopamos referencias a composicións satíricas que Hilario Courtier facía para os grupos dos gremios de obreiros e de artesáns do Entroido”, explica a autora. “Daquela era unha cidade cunha actividade moi rica, aínda que a Coruña e Vigo logo se van enriquecendo, quizais Santiago fose o referente a nivel musical”.

A tuna, o Entroido e Rosalía
Estamos a falar das décadas dos anos sesenta e setenta do século XIX, cando os dous irmáns participan na creación da Tuna da Universidade de Compostela. E é que estas formacións, malia a ter as súas orixes na época medieval, decaeran coa prohibición do traxe de estudante a comezos do século XIX e só renacerían na segunda metade da centuria ao se permitir crear asociacións de estudantes. “Daquela eran estudiantinas pensadas para o Entroido que se ían organizando anualmente, e entre os organizadores estaban o Courtier. Xa daquela a tuna acadara unha grande importancia facendo xiras por toda Galicia e ata a Portugal”. A pegada dos Courtier na sociedade da época queda de manifesto ao descubriren os autores a José entre os músicos que participaron no funeral de Rosalía de Castro.

Ricardo e Os Trintas
No entanto, de todos os Courtier, sería Ricardo o que acadou unha maior sona na nosa música. Logo de se formar e de traballar en lugares como Barcelona e Madrid voltou finalmente a Galicia para se instalar en Trives. Desde alí desenvolveu un importante papel na configuración do noso folclore ao promover e apoiar o grupo Os Trintas, no que interviñan (aínda que con variacións, gaita, requinta, caixa e bombo. ”Foi fundador e compositor, adaptando moitas obras que perduraron no repertorio da música tradicional e achegando temas propios”, como Os Trintas, Blanca o Negra ou A Desperniquebradera. Pero, ademais de adaptar, Ricardo Courtier facía tamén traballo de recolleita. Así, topamos referencias a el como informante do Cancioneiro Gallego de Casto Sampedro”. E por se fose pouco, completaría a súa carreira co cargo de director da Banda de Música de Ourense, un cargo no que se preocupou porque a formación incorporase pezas de raigame tradicional e á que achegou composicións propias. Sobre o seu labor como compositor, Cancela apunta que “descubrimos unha peza súa, Morriña, para voz e piano, que é verdadeiramente preciosa” e que se suma á súa xa coñecida zarzuela Flor de Cardo.

No fondo do proxecto, Cancela destaca todo o que está pendente por descubrir na historia da música do país. “Hai moitísimo por descubrir, o século XVII é descoñecido para a música en Galicia. Tamén hai moito que traballar sobre o trasvase de músicos entre Galicia e a Emigración . Alberto está agora a traballar sobre Enrique Lens Viera”. Como desexo de cara ao futuro “agardamos que esta obra sirva para abrir camiño a máis investigacións e permita recuperar máis material. Sobre todo, gustaríanos que se toquen esas músicas, conseguir que se poidan escoitar con máis asiduidade estas obras que, ao fin e ao cabo, son moi próximas a nós”.