Pódese dicir, sen risco a equívocos,
que durante a maior parte dos anos que durou a dictadura
franquista, o cine galego -á marxe do cine
de emigración- non existiu, caendo en máis
de trinta anos de silencio. De todos os xeitos, si
existiu todo o relacionado co resto de actividades
que se engloban na "institución cinematográfica".
Durante os anos 40 e 50 houbo o maior crecemento de
salas comerciais, xa que o cinema converteuse no maior
entretemento dunha época difícil e chea
de restriccións. Houbo galegos traballando
na producción de películas no cinema
español como Cesáreo González
coa productora Suevia Films ou tamén dirixindo
empresas de distribución como Emilio Baños
Santos.
Galicia seguiu reflectíndose
en imaxes, pero desta vez cunha perspectiva allea,
non propia, tanto en filmes documentais como nos de
ficción. Un cine saturado de todo tipo de tópicos,
cheo de imaxes distorsionadoras, deformadoras, erróneas,...
Un cine que foi denominado, -de maneira moi ocorrente-
polo historiador Castro de Paz, como un "cine
de gaita e pandeireta".
6.1 CINE DE EMIGRACIÓN
A emigración foi un dos temas máis recorrentes
da cultura galega. O cinema de emigración é
un xénero cinematográfico excepcional
que, en todo o mundo, só se deu na cinematografía
galega. Un fenómeno fílmico insólito,
que non teñen outras comunidades marcadas por
fortes traslados de poboación como poden ser
a irlandesa ou a italiana. Un cine destinado a mitigar
a morriña dos distintos emigrantes e retornados.
Eran películas epistolares, de correspondencia
que cruzaban o Atlántico en ámbalas
direccións. As comunidades galegas en América
(Arxentina, Uruguai, Cuba, ) filmaban os actos
sociais que organizaban os distintos centros para
que puideran velos os seus veciños en Galicia.
E estes contestaban tamén con filmes onde se
reflectían festas, romarías, obras financiadas
polos emigrantes
Deste tipo de cine xa fora pioneiro
José Gil, que baseou a supervivencia da súa
productora na demanda deste tipo de productos. Tralo
paréntese da Guerra Civil tívose que
agardar ata os anos 50 e 60 para que en Galicia se
retomase e estes modelos fílmicos destacando
dous directores; Manuel Aríns Torres, nado
en Poio en 1920, realizador do filme Un viaje por
Galicia (1958) e Tierra de nuestros mayores
(1959) e Armando Hermida Luaces, nado en Ribadavia
en 1909, director que fixo a película Alma
gallega (1966). En América non houbo interrupción,
destacando Eligio González "o fotógrafo
da colectividade galega" (naceu en Entrimo en
1899), cun numeroso listado de películas: Galicia en Buenos Aires (1933)
Festa da Sociedade ABC de Corcubión (1933)
Noticiero da emigración (1940)
Salvaterra en Buenos Aires (1941)
Corcubión en Buenos Aires (1942)
Porriño en Buenos Aires (1942)
Entienza en Buenos Aires (1942)
Actualidades del centro orensano (1942)
Otra fiesta del centro orensano (1943)
Baile en el centro orensano (1943)
1º aniversario del centro orensno (1948)
Pazo gallego (sociedade de Lobanes) (1949)
Romería de Hijos de Bujan (1950)
Lalín en Buenos Aires (1950)
Romería de Hijos de Entienza (1950)
Romería da sociedad Valle Miñor (1951)
Asado na Sociedade "Val Miñor" (1954)
Romería da Sociedade de Cambados (1954)
Primer congreso de la emigración gallega (1956)
Centro Gallego en su 50 aniversario (1957)
Interiores del centro gallego.
Un dia na vida do centro gallego
Desfile do 150 Aniversario do nacemento de Argentina
(1960)
Descubrimiento do busto de Castelao (1971)
Imaxes de Castelao (1971) Imaxes rodas entre 1940
e 1950 e que son a base visual da película
Castelao de J. Prelorán e Pérez Pardo
realizada en 1978.
Bibliografía
NOGUEIRA, Xosé; O cine en Galicia. A
Nosa Terra, Vigo, 1997.
PÉREZ PERUCHA, Julio; "A inexistencia
do cine galego ou non hai máis cera da que
arde". CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia do cine
en Galicia. Vía Láctea, Oleiros,
1996.
GARCÍA FERNÁNDEZ, E. C.; "A imaxe
cinematográfica durante o franquismo (1940-1970)".
CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia do cine en Galicia.
Vía Láctea, Oleiros, 1996.
||| AVG ||| O soportal do Audiovisual Galego................{ culturagalega.org }