Esta é unha das etapas máis interesantes
do cinema galego, máis polo que puido ser que
polo que foi. A implantación do cine sonoro
coincidiu coa instauración dun novo modelo
de goberno: a República. Durante este período
cheo de ilusión e liberdade é cando
agroman as figuras máis sobranceiras da historia
do audiovisual galego, a "tríade de ourensáns":
Carlos Velo, José Suárez
e Antonio Román. Uns cineastas que estiveron
abertos as vangardias cinematográficas conectando
coa modernidade europea. De súpeto, a mirada
fílmica galega estructurábase, por primeira
vez, con criterios estéticos e narrativos,
entendendo o documental como a canle axeitada para
abordar inquedanzas artísticas, culturais,
etnográficas, científicas e sociais.
5.1 CARLOS VELO Biografía
Carlos Velo Cobelas naceu en Cartelle (Ourense) no
ano 1909. Realizou o bacharelato en Ourense e estudiou
bioloxía na Universidade de Madrid. Foi dirixente
da FUE e orgaizou na Residencia de Estudiantes, xunto
con Buñuel, un dos primeiros cineclubs de España.
Realizou en imaxes a súa tese doutoral dobre
a comunicación das abellas. Durante a República
dirixiu documentais. Ó finalizar a Guerra Civil
tivo que exiliarse a México. Alí primeiro
deu clases de bioloxía nun liceo para despois
adicarse ó cine, como director e como mestre
na escola de cine de onde saíron a noca xeración
de cineastas mexicanos como o coñecido Arturo
Ripstein. Foi ó cárcere acusado de fraude
no tratamento dos fondos públicos. En 1984
veu a Galicia recibindo, de parte da Xunta, o premio
"Mestre Mateo" e en 1985 fíxoselle
unha retrospectiva-homenaxe no Festival do Carballiño.
Finou en México D. F. no ano 1988.
Filmografía
A maioría dos créditos das curtametraxes
documentais (feitos durante a República) poñen
que son co-dirixidos con Fernando Mantilla pero, segundo
varias fontes, o traballo deste limitábase
á tarefas de producción. La ciudad y el campo (1934)
Almadrabas (1935)
Castillos de Castilla (1935)
Felipe II y El Escorial (1935)
En un lugar de Castilla (1935)
Saudade/ Santiago de Compostela (1936)
Galicia/ Fisterre (1936)
Yebala/ Romancero Marroquí (1938)
Longametraxes en México:
Torero (1956)
Chistelandia (1958)
Nueva Chistelandia (1959)
¡Vuelve Chistelandia! (1959)
Pedro Páramo (1966)
Don Juan 67 (1967)
5 de chocolate y 1 de fresa (1968)
Alguien nos quiere matar (1969)
Fragmentos
Consérvanse imaxes de varios documentais na
Filmoteca Nacional en Madrid La ciudad y el campo,
Almadrabas, Felipe II y El Escorial (versión
alterada), Galicia (fragmento) e Yebala
/ Romancero Marroquí (recentemente restaurada).
Tamén se poden conseguir imaxes das súas
películas mexicanas.
Comentario de obra
Foi considerado como o fundador do documental español.
Coa súa experiencia cineclubista, Carlos Velo
coñeceu o que estaban a facer as vanguardias
cinematográficas europeas, unhas referencias
que sintetizou na súa filmografía. Nos
seus documentais estaban enfocadas como "misións
pedagóxicas" xa que reforzaba o seu enfoque
didáctica. Filmes feitos cun fortísimo
ritmo baseado no montaxe ó xeito de Einsenstein.
No seu filme Galicia describe
a verdade galega xa que era un díptico onde
se diferenciaba entre a Galicia do interior e a da
costa. Esta película é un traballo sobre
o espacio cunha vertente plástica (angulación
e planificación) que atendía a postulados
ideolóxicos: o traballo colectivo fronte os
privilexios dos propietarios e dos caciques. Neste
filme tamén colaborou Castelao debuxando os
títulos de crédito.
Xa en México realizou dúas
obras subliñables: Torero! (que recibiu
moi boas críticas no Festival de Venecia) e
Pedro Páramo unha boa adaptación
da novela homónima de Juan Rulfo.
Comentarios Había un rapaz que tiña moitos cartos,
que se chamaba Tony Román (...) Formábamos
un grupo co fillo do fotógrafo Pacheco que
era o que tiña material cinematográfico
(...) Levábamos unha rapaza a atabámola
á vía do tren agardando a que chegase
o convoi, e máis tarde descubrimos que iso
podía facerse con trucos poñendo primeiro
a rapaza e despois o tren. Era a etapa de Méliés,
traballabamos cunha camariña de 9 mm. Despois
fixemos películas de fantasmas e íamos
descubrindo cousas extraordinarias que agora son normais.
Carlos Velo
O día que eu vexa unha
película en galego e con subtítulos
en Castelán, será o día de máis
ledicia da miña vida.
Carlos Velo
Bibliografía
FERNÁNDEZ, M. A.; Carlos Velo. Cine e exilio.
A Nosa Terra, Vigo, 1996.
NOGUEIRA, Xosé; O cine en Galicia. A
nosa Terra, Vigo, 1997.
QUIROGA VALCARCE; Luís A.; "Do sonoro
á Guerra Civil: os anos republicanos (1930-1936)".
CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia do cine en Galicia.
Vía Láctea, Oleiros, 1996.
REDONDO, Fernando; Carlos Velo: discurso informativo
e didáctico no cine documental da II República.
Tese de doutoramento, USC, 2001, (inédita).
5.2. JOSÉ SUÁREZ Biografía
José Suárez Fernández naceu en
Allariz en 1902. Desde moi novo sente interese pola
fotografía. Estudia dereito en Salamanca, o
rematar publica o seu primeiro libro de fotografías.
Logo fai, con bastante éxito, exposicións
en Madrid e París. A productora Cifesa proponlle
o paso ó cinema realizando unha serie de documentais.
A Guerra Civil interrómpelle este proxecto
e ten que exiliarse en Arxentina. Alí segue
facendo cinema, mais como director de fotografía
que de director. Colabora como correspondente fotográfico
cunha chea de xornais e revistas: El Día, La
Prensa, Life, U.S. Camera,... Realiza fotografías
sobre a cultura tradicional do Xapón, sobre
La Mancha, sobre a tauromaquia e continua a serie
fotográfica sobre Galicia que comezara nos
anos 30. Finou na vila pontevedresa da Guarda en 1974.
Filmografía
Como director: Mariñeiros (1936)
La mujer y el jockey (1939) En Arxentina.
Como director de fotografía en película
arxentinas: Los Carunchos de Florida (1938)
Mi suegra es una fiera (1938)
Oro entre barro (1939)
Malambo (1942)
Fotos
Hai unhas espléndidas fotografías no
seu libro (ver bibliografía) que dan unha idea
moi próxima do que puido ser o seu traballo
cinematográfico.
Fragmentos
Non se conserva ningún fragmento do documental
Mariñeiros.
Comentario de obra Mariñeiros era o primeiro documental
dunha tetraloxía que José Suarez ía
adicar a distintos oficios tradicionais galegos (os
restantes eran: Oleiros, Canteiros e Feirantes).
O rodaxe comezouse en 1936 nas Rías Baixas.
O estoupido da Guerra Civil alterou finalmente a filmación
e a conclusión do proxecto. Na actualidade
dáse por perdido a pesar de que hai novas de
que o director conseguiu montar unha copia en Buenos
Aires. Pola súa obra cinematográfica
pódese albiscar certas sinais de cómo
podía ser este filme, que non estaría
moi lonxe dos criterios que empregaba Carlos Velo
e Antonio Román. Sería unha aproximación
dialéctica á realidade de Galicia, valéndose
de solucións técnicas e lingüísticas
inéditas ata entón, e dotando as súas
imaxes de encadeamentos visuais e musicais plenos
de ritmo, forza e poesía.
Testemuños Que necesita uno recordar, con ayuda del arte,
lo que tiene de continuo ante los ojos. Pues nada
más difícil que recordar lo que se ve,
que recordar, sobre todo, los momentos anteriores
de lo que se está viendo. Ciertas vistas fotográficas
tienen la virtud de una cinta cinematográfica,
no nos dan una instantánea, un estado, sino
todo un movimiento.
Miguel de Unamuno
no prólogo do libro de José Suárez
"Cincuenta fotos de Salamanca" do ano 1932
Foi un cazador de realidades
que sendo a cada intre distintas, son decote iguales
a sí mesma. Xosé Suárez deunos
a dimensión da actualidade sempiterna na que
Galicia leva na súa máis acochada entrana.
Deunos a verdade de Galicia fóra da cronoloxía.
Deunos o ser de Galicia.
Domingo García Sabell
Bibliografía
GARCÍA FERNÁNDEZ, E. C.; Historia
del cine en Galicia (1896-1989). Voz, A Coruña,
1985
NOGUEIRA, Xosé; O cine en Galicia. A
Nosa Terra, Vigo, 1997.
QUIROGA VALCARCE; Luis A.; "Do sonoro á
Guerra Civil: os anos republicanos (1930-1936)".
CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia do cine en Galicia.
Vía Láctea, Oleiros, 1996.
SUÁREZ, José; Galicia. Terra, mar
e xentes. Xerais, Vigo, 1981.
5.3 ANTONIO ROMÁN Biografía
Naceu en 1911 en Ourense, a súa paixón
no cinema veulle desde a súa infancia. O pai
agasalloulle cunha pequena cámara facendo,
de xeito amateurs, os seus primeiros ensaios fílmicos.
En Madrid estudiou farmacia, asistiu a sesións
de cineclubs, a tertulias e escribía críticas
e artigos para distintas revistas. En 1932 comeza
a súa filmografía primeiro con documentais
influídos polas vanguardias e logo, despois
de sintonizar coa "causa" nacional, na posguerra
adícase a alternar a dirección nos filmes
de ficción co traballo de guionista no cine
español.
Filmografía
Documentais: Terra meiga/ Poema visual sobre motivos gallegos
(1932)
Canto de emigración. Romance en imágenes
sobre motivos gallegos (1934)
Ciudad encantada (1935)
El oso y el madroño/ Madrid (1935)
Barcelona ritmo de un día (1939)
Mérida (1940)
Al borde del gran viaje (1940)
De la Alhambra al Albaicín (1940)
El hombre y el carro (1940-1945)
Ficción: Intriga (1942)
La casa de la lluvia (1943)
Como guionista: Raza (1941)
Escuadrilla (1941)
Sin novedad en el alcázar (1942)
Boda en el infierno (1942)
Los últimos de Filipinas (1945)
Fragmentos El hombre y el carro ten unha copia Eloy Lozano
e aparece un fragmento do documental de A Aldea
de Ignacio Vilar.
Comentario de obra
Debido as súas afinidades ideolóxicas,
fixo que a maioría da súa obra realizouna
durante o período da dictadura debido as facilidades
e confianza que lle proporcionaba a excepcionalidade
de devandito réxime. Antonio Román polos
seus comezos e pola semellanzas da súas obras
con outros cineastas da República (Velo e Suárez),
podendo metelo nesta clasificación. Pero curiosamente,
a súa obra, a que máis interesa polo
seu carácter galego, é o seu documental
El hombre y el carro, rodándose interrompidamente
entre 1940 e 1945. Para sacar adiante este proxecto
contou coa axuda de Xaquín Lorenzo "Xocas",
insuflándolle a esta producción, un
forte carácter etnográfico afastado
da estética turística e oficialista
da época. A historia reflicte a concepción
vital do carro (fabricación, uso e desmantelamento).
Filme que segue os criterios estéticos e narrativos
de Robert Flaherty (sobre todo no montaxe e no encadre),
contribuíndo a realizar unha das obras máis
subliñables da cinematográfica galega.
Testemuños
Comentario de Antonio Román sobre a súa
película Canto de emigración. Romance
en imágenes sobre motivos gallegos: Un romance que va desgranando imágenes en
lugar de palabras para contarnos sobre un apropiado
fondo musical la historia del gallego que nace, del
gallego niño que cuida las vacas, del gallego
mozo que trabaja y emigra y, por último, del
gallego hombre que regresa enfermo porque por lo menos
quiere morir donde nació.
Comentario de Antonio Román
sobre as posibilidades da curtametraxe: Forma de cinema más apropiada para que el
realizador pueda libremente expresar su personalidad,
ya que en él no se pone la traba de un argumento
complicado al que haya que sacrificarla.
La Región, 25-V-1935
Bibliografía
COIRA, Pepe; Antonio Román. Director de
cine. CGAI, A Coruña, 1999.
GARCÍA FERNÁNDEZ, E. C.; Historia
del cine en Galicia (1896-1989). Voz, A Coruña,
1985
NOGUEIRA, Xosé; O cine en Galicia. A
Nosa Terra, Vigo, 1997.
QUIROGA VALCARCE; Luís A.; "Do sonoro
á Guerra Civil: os anos republicanos (1930-1936)".
CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia do cine en Galicia.
Vía Láctea, Oleiros, 1996.
||| AVG ||| O soportal do Audiovisual Galego................{ culturagalega.org }