Establecer os inicios do cine galego é complicado
xa que hai que remontarse a moito antes da chegada
do cinematógrafo a Galicia. O invento dos Irmáns
Lumiere foi a culminación dun proceso cheo
de ambicións por parte do home en facer unha
imitación fidedigna da realidade. Despois dos
logros fotográficos de Daguerre, Niepce, Marey,
Muybridge,... o paso seguinte era intentar reflectir
o dinamismo, e dicir: o movemento. Durante o século
XIX foron moitos os mecanismos dos espectáculos
pre-cinematográficos que simularon esta
cualidade, trucos rudimentarios que foron perfilándose
paralelamente ó progreso técnico; chegando
ó seu cumio en Francia, en 1895, coa invención
do cinematógrafo polos Irmáns Lumiere.
Aparellos
menos perfeccionados como o kinematógrafo ou
animatógrafo chegaron a Galicia antes que o
invento dos Lumiere. Nos primeiros anos o cinematógrafo
en Galicia tamén gozou do carácter itinerante
de espectáculos de feira similares, espallándose,
progresivamente, a partires das grandes cidades. Entre
os exhibidores hai que destacar os procedentes de
Portugal, contemplando daquela o territorio galego
como un mercado con moitas posibilidades. Unha estratexia
comercial que habería que revivir na actualidade
para o desenvolvemento das dúas cinematografías:
a portuguesa e a galega.
Sen lugar a dúbidas,
o máis sobranceiro deste período é
que a precocidade da cinematografía galega,
xa que foi a primeira en xurdir no Estado Español.
Esta afirmación, nos faustos do Centenario
do Cine Español, foi causa dunha forte polémica
botando por terra as convencións históricas
"centralistas" que lle outorgaban ese mérito
a cinta titulada "Salida de misa de doce del
Pilar de Zaragoza" do pioneiro aragonés
Eduardo Gimeno. Historiadores periféricos (Folgar,
Castro de Paz, Letamendi...) apuntaron a "El
entierro" de Coronel Bregua como a primeira película
realizada no Estado Español e filmada por un
español. Unha cinta impresionada polo pioneiro
José Sellier, de orixe francés
e residente, durante moitos anos da súa vida,
na Coruña. 3.1 ESPECTÁCULOS
PRE-CINEMATOGRÁFICOS
Desde moi antigo, o home de distintas épocas
e lugares intentaron plasmar imaxes en movemento.
Na procura deste obxectivo xurdiron moitas búsquedas
de xeitos, modos e trucos que iríanse perfeccionando
co tempo ata a aparición do cinema. Uns precedentes
que se poden albiscar nos mecanismos que rexían
o teatro de sombras, as sombras chinescas e as lanternas
máxicas. Todos eles eran espectáculos
itinerantes que percorrían as grandes cidades
e feiras, tendo sesións en lugares que van
desde o boato de cortes e teatros principais ata os
improvisados barracóns de feiras.
Ó longo do século
XIX popularizouse este tipo de espectáculos,
ós cales se ían incorporando, a modo,
os adiantos tecnolóxicos, sobre todo os de
orixe fotográfica: lentes, emulsións,
películas,... Unha estreita relación
coa ciencia que suporía que os distintos trebellos
ópticos se fosen perfeccionando a unha velocidade
de vertixe e, deste modo, temos contabilizado moreas
de nomes como os poliestoramas, cosmoramas, agioscopo,
estereóscopos, calicromos, dioramas, neoramas,
polierama, panorama,...
Galicia tamén foi transitada
por estes feirantes nómadas que buscaban coas
súas imaxes asombrosas, entretendo e aterrando
a xente daquel tempo. A maioría das veces a
chegada dun destes espectáculos recollíanse
na prensa decimonónica, facéndose
eco do lugar, dos contidos, da procedencia, do período
de estadía... A maioría destas empresas
destinadas ó lecer estaban rexentadas por individuos
estranxeiros que, nos seus periplos e circuítos
comerciais, contemplaban a toda Europa como mercado
potencial. Entre os máis subliñables
que percorreron os camiños de Galicia; temos
ós procedentes de Inglaterra como Sir William
Walter ou Mr. Cupper, os franceses Brunet, Cramer
e Berdot, os italianos Pianca, Magiocco e Barbajelata,
o suizo Luard... e como non, tamén os autóctonos,
os galegos Manuel Parga, Ramón Gil, Francisco
Contreras, Nicolás Domínguez, Ramón
Cocina, Manuel Carrera...
Comentarios de prensa No deberá confundirse con los cosmoramas,
Dioramas, Neoramas, ó Polioramas que se hayan
presentado hasta este día, pues en todos estos
no se hace mas que engrandecer las vistas por medio
de un Cristal de Aumento; al contrario en el Poliestorama,
se verán las vistas, los objetos, las personas
como si fueran relieve, ó sea de bulto y vivientes.
La Aurora del Miño, 30-IX-1857
La refractación óptica,
es de un efecto admirable y sorprendente y muchos
de los lienzos que la constituyen producen una ilusión
completa; los aparatos ópticos son de una potencia
y una fuerza de convergencia poco común.
Gaceta de Galicia, 11, 21, 27 e 30-VII-1888
Mañana habrá
también función en dicho café,
presentándose el magnífico poliorama
con treinta cuadros fijos y seis de movimiento, entre
los que figura un cementerio en los Alpes, descanso
de un segador, un desesperado, un convite infernal
y un magnífico cromotropo; y entre los cuadros
fijos, figuran, en primer lugar, un bohío en
Trinidad, Cuba, cafetán en Matanzas, la luna
de miel en Cuba, dos hermosos puentes y ferrocarril
en Venecia, un arrabal en Nueva York, y otros.
Gaceta de Galicia, 24-XII-1896
Bibliografía
CABO, J. L.; "Espectáculos precinematográfica:
das sombras chinescas ós panoramas". CASTRO
DE PAZ, J. L.; Historia do cine en Galicia.
Vía Láctea, Oleiros, 1996
3.2 JOSÉ
SELLIER
Biografía
Louis Joseph Sellier Loup naceu o 13 de Agosto de
1850 en Francia, na vila de Givars, no Departamento
do Rodano, a uns 20 kilómetros da cidade de
Lyon. Casa con Marie Ferge Michelet e teñen
un fillo cos que se instala na Coruña en 1886,
onde traballa co seu irmán no nº 86 da
Rúa Real, no gabinete fotográfico que
levaba por nome "Fotografía de París
de Sellier Hermanos". En 1894, xa nacionalizado
monta o seu propio estudio no nº 9 da Rúa
de San Andrés. Viaxa frecuentemente a Francia
para estar ó tanto das novas innovacións
técnicas no seu campo. Consegue facerse cun
cinematografo dos Irmáns Lumiere antes de que
estes o comercialicen en Maio de 1897. Pero o 20 de
xuño dese mesmo ano, Sellier rodou "El
entierro del General Sánchez Bregua",
primeiro título rodado por un español
para unha empresa española. Sábese que
Sellier cubriu o acto para a prensa escrita e que
nos programas das primeiras sesións con producción
propia aparece unha cinta con este título.
Sellier percorre Galicia coas súas produccións,
Vigo no 1898, Ferrol no 1899 e Santiago no 1900. Cando
se popularizou o cinematógrafo Sellier deixou
de facer películas, finando o 21 de novembro
de 1922, sendo enterrado no camposanto coruñés
de San Amaro.
Filmografía
Non se conserva ningunha película de José
Sellier pero si se pode saber algunhas películas
que fixo rastreando entre programas de mans conservados
ou anuncios publicitarios na prensa do momento. Entierro del General Sánchez Bregua (1897)
San Jorge, salida de misa (1897)
Fábrica de gas (1897)
Plaza de Mina y Orzán (1897)
Orzán, oleaje (1897)
Temporal en Riazor (1898)
Regreso de Cuba/ Desembarco de los heridos de Cuba
en nuestro puerto (1898)
Matadero y salida de operarios (1898)
Descarga de carbón (1898)
Fragmentos
Non se conserva ningún fragmento de película.
Comentario da obra Por aquelas datas, os filmes eran curtos, de aproximadamente
de 1 minuto de duración e cunha cadencia de
16 imaxes por segundo. Sellier rodaba as súas
películas seguindo o "modelo dos irmáns
Lumiere" o que en terminoloxía acuñado
por Noel Bürch, chámase Modo de Representación
Institucional (MRI): un plano único cunha frontalidade
rigorosa, utilizando o encadre co chamado plano de
conxunto primitivo onde os personaxes ocupan a metade
da pantalla e tamén atesourando unha forte
sensación de profundidade.
todos los (...) "cuadros-documento"
que participan en la construcción del modelo
Lumiere me parece que en última estancia revelan
una idéntica dirección: escoger un encuadre
tan apto como sea posible para "atrapar"
un instante de realidad, y filmarlo luego sin ninguna
preocupación ni de controlar, ni de centrar
la acción.
Burch, Noel; El tragaluz infinito. Cátedra,
Madrid, 1987
Uns criterios nada discordantes
cos fotográficos da época, elexindo
os motivos das tarxetas postais do momento, paisaxes
urbanas onde poder retratar o movemento de maior número
de xente posible. Os lugares elexidos eran: igrexas,
fábricas, prazas, rúas céntricas,
portos, estacións...
Comentarios de prensa Las proyecciones son realmente buenas, no sólo
porque los asuntos de las vistas están tomadas
admirablemente, si no por las buenas condiciones con
que se presentan y por la precisión del aparato.
El eco de Santiago, 26-I-1900
La prueba verificada gallardamente
en La Coruña desde hace unos catorce años
por nuestro estimado convecino del destinguido fotógrafo
Sellier, impresionando hermosas películas cinematográficas
de los máis curiosos aspectos locales, que
todos hemos visto y aplaudido,
La Voz de Galicia, 12-II-1911
Recordemos que Sellier fue
quien nos hizo admirar en La Coruña muchos
adelantos fotográficos aún antes de
llegar a las principales poblaciones de España,
y que é fue quien nos dio a reconocer el cinematógrafo
con película locales, muy hermosas por cierto,
impresionadas por él.
La Voz de Galicia, 9-VIII-1914
Bibliografía
CASTRO DE PAZ, J. L.; "A chegada do cine a Galicia
e as primitivas fórmulas de exhibición
(1896-1908)". CASTRO DE PAZ, J. L.; Historia
do cine en Galicia. Vía Láctea,
Oleiros, 1996.
CASTRO DE PAZ, J. L. e FOLGAR DE LA CALLE, J. Mª;
José Sellier, La Coruña y los orígenes
del cine. Vía Láctea, Oleiros, 1996.
FOLGAR DE LA CALLE, J. Mª; Aproximación
al espectáculo cinematográfico en Galicia
(1896-1897). Universidade de Santiago de Compostela,
1987.
NOGUEIRA, Xosé; O cine en Galicia. A
Nosa Terra, Vigo, 1997.
||| AVG ||| O soportal do Audiovisual Galego................{ culturagalega.org }