Un emigrante lucense chegou a ser un dos maiores magos de comezos do século XX co nome de Conde Waldemar

O Houdini de Portomarín

A emigración foi un fenómeno que chegou, con distinta incidencia, a todos os gremios profesionais de Galicia ao longo do século XX. Tamén os ilusionistas do país buscaron, con desigual éxito, a súa fortuna fóra. O máis coñecido de todos eles foi Manuel Rodríguez Saa, máis coñecido coma Conde Waldemar, que no primeiro terzo deste século foi recoñecido nas máis importantes cortes e teatros internacionais.

Aínda que cando marchou da súa casa na aldea de Bagude, en Portomarín, foi para servir en Lugo e non levaba aínda vocación de meigo, Manuel Rodríguez Saa acabou sendo un dos máis reputados profesionais do ilusionismo dos seus tempos. Non foi até que chegou a Madrid, aínda moi novo, cando entrou en contacto cos misterios deste mundo. Sen que se saiba moi ben o xeito en que o conseguiu, Rodríguez Saa deu un chimpo e comezou en París unha carreira que o situaría no cumio da súa profesión. Segundo explica o Mago Antón, que o coñeceu persoalmente e sabe ben a historia deste grande da maxia, "Percorreu Estados Unidos,Venezuela, Cuba, Puerto Rico, Costa Rica e Arxentina. En Asia estivo en China, Xapón e a India, e aínda pasou por Sudáfrica e Australia".

O éxito
"A fase máis intensa da súa vida artística concentrouse entre os anos 1914 e 1930, cando actuaba en grandes e en pequenos teatros. Polo que puiden ver nos seus carteis, especializábase en catro campos, as artes máxicas, a prestidixitación, o hipnotismo e a transmisión do pensamento", explica Antón. As súas actuacións eran máis habituais no estranxeiro do que no seu propio país, aínda que non lle faltaron ocasións memorábeis, como aquela en que chegou a actuar diante da propia nai de Alfonso XIII. Sería precisamente este o rei que, segundo afirmaba o propio ilusionista, lle dera o título de Conde Waldemar. "O conde é un personaxe perfecto para unha novela, xa que a súa vida está chea de claroscuros e ten unha chea de elementos que fan do personaxe un mito", asegura Antón. Entre estes elementos hai historias coma o seu matrimonio cunha nobre viúva filipina, que acabou tristemente ao falecer a dona e ao expulsar os seus fillos ao galego da casa.

O retorno e as lembranzas
O declinar da carreira artística de Waldemar, que o afastou dos escenarios de primeira categoría non o arredou no entanto da práctica da maxia, que lle permitiu seguir gañándose a vida aínda até finais dos anos sesenta, cando decidiu voltar para a súa terra. "Cando se estabeleceu en Galicia foi no ano 1970", lembra Antón, "e frecuentaba moito Madrid, onde tiña relación con outro nome que foi unha lenda da maxia, Jose Frakson". Facía tamén abondosas saída a Lugo e a Monforte, onde tiña senllos cuartos alugados a perpetuidade. "Na súa última etapa facía maxia de perto, que se executa con obxectos cotiáns coma cartas, moedas, dados... e con moita proximidade ao público". Un dos trucos máis famosos dos seus anos máis gloriosos era o coñecido coma o Barman de Satán, "consiste en que o mago, cunha xerra de auga nas mans transforma este líquido en calquera que desexe o espectador, sexa coñac, viño, anís...", lembra Antón, que apunta que "é un xogo que hoxe apenas se fai e que tiña moito éxito naqueles tempos".

O encontro
Aínda que nese seu retiro patrio non prodigou especialmente as mostras do seu traballo, nos últimos anos da súa vida, "actuou nas festas da súa parroquia con grande éxito", segundo lembra Antón. Foi nesta época cando o máis coñecido dos magos de Galicia, Antón, o coñeceu. "Foi en 1983 a través do xornalista Juan Soto, que á súa vez o coñecera moitos anos antes por Trapero Pardo. Eu non podía crer que aínda vivise en Galicia un mago que tiña perto de cen anos e que, segundo explicaba Soto fora o mestre de David Bamber ‘Fu-Manchú’, o mago máis emblemático da historia deste arte e un dos que máis admiro". E foino ver á parroquia de Narón, en Portomarín, onde residía coa súa irmá e os seus sobriños.

O final
"Encontreime cun home de noventa e oito anos que aínda era capaz de facer xogos a curta distancia, como a corda que cortaba de recompuña, algún xogo de cartas e o puro Montecristo que fumaba sempre e que facía desaparecer na súa man", lembra Antón. "Tamén bebía con noventa e oito anos unha botella de Felipe II á semana", dando mostras dunha grande vitalidade e lucidez. Logo da morte de Rodríguez Saa, en novembro de 1984, quedaron naquela casa todas as fotografías, os carteis das actuacións, as cartas de felicitación de diplomáticos, algúns dos obxectos que empregaba para os seus números e outros elementos que dan fe de que a historia deste Manuel Rodríguez Saa non foi unicamente unha ilusión. Entre as fotografías que se conservan hai unha na que se ve o Conde Waldemar dándolle a man nada menos que a Hiro Hito, emperador do Xapón. Esta fotografía foi a que o mago lles ensinou ás tropas imperiais que o pretendían fusilar ao pensar que era un espía en Filipinas, e que lle permitiu salvar a vida.

O herdo
Aínda que Waldemar non deixou discípulos no campo da maxia nin descendentes directos, están a aparecer nos últimos anos en Galicia mostras dun seu legado espiritual. Por unha banda, un dos sobriños de Rodríguez Saa montou o restaurante Conde de Waldemar en Ligonde, nas proximidades de Monterroso. Neste estabelecemento faise memoria da figura do seu antepasado e lémbrase a historia deste lucense internacional. Por outro lado, e recollendo o legado artístico e espiritual deste personaxe, en 1998 nacía en Lugo o Colectivo Máxico Waldemar, formado por magos desta zona, tanto profesionais coma afeccionados. Desde aquela, este colectivo veu organizando actuacións de maxia e trouxo á cidade algúns destacados ilusionistas internacionais. En abril do 2003 botaba a andar a I Semana Internacional da Maxia, un evento que viu a súa segunda edición o pásao mes de novembro de novo con grande éxito. Xa está en proxecto o vindeiro encontro de ilusionistas na Cidade da Muralla para o 2005, e ate entón, este colectivo está a artellar unha proposta para que o concello de Portomarín poña o nome de Waldemar a unha rúa. A ilusión continúa viva.