Vencellar a un dos regueifeiros actuais máis coñecidos coa máis excelsa poeta das nosas letras. Este foi o eixe da Coroa Poética para Pinto D'Herbón, que unÃa dous referentes da cultura local nunha homenaxe que a Fundación RosalÃa de Castro acolleu o pasado sábado. A valÃa deste improvisador e a súa contribución á nosa cultura puxéronse de relevo nun acto que contou con presenzas destacadas da nosa cultura.
FÃxose coñecido a comezos dos anos noventa como un renovador da regueifa. Letras actuais, presenza nos medios e a súa capacidade para a improvisación fixeron de Pinto D'Herbón parte fundamental do movemento Bravú. Precisamente o feito de que o seu traballo se basea na actuación ao vivo provocou que dese nunha escasa discografÃa, con apenas un feixe de temas compostos e gravados como A motoserra, Nitramón quinse, quinse, quinse, ou Paviméntame. No entanto, desde a Fundación RosalÃa e un grupo de promotores do ámbito Bravú quixeron recoñecer este importante traballo coa celebración o pasado sábado da Coroa poética para Pinto D'Herbón, un evento que contou coa participación de persoeiros como Xurxo Souto, Manuel Rivas, LuÃs O Caruncho e Paola Beiro.
A homenaxe
Segundo explica SofÃa Tarela, unha das organizadoras do evento, "o acto non puido saÃr mellor. Foi algo moi bonito e alegre. Para min algo que foi moi evidente é que cando chegou a comitiva de gaiteiros á Matanza habÃa unha chea de xente a gravar cos móbiles en alto. E cando o acto foi animándose, houbo un momento en que só habÃa unha ou dúas persoas a gravar. Todos estabamos completamente concentrados e a gozar enormemente". O acto, para alén da comitiva de gaiteiros e de diferentes intervencións a louvar o traballo do Pinto, incluÃu a súa coroación poética "cunha coroa de pementos que lle fixo unha veciña", segundo lembra Tarela. "Vimos un Pinto moi en forma, moi inspirado e maduro", completa. A idea de conectar a Pinto con RosalÃa foi algo que resultou "evidente" para a organización. "VivÃan ao carón e tiña que ser alÃ. A nivel persoal levo tempo reivindicando que a xente das cidades veña ás aldeas a facer actividades culturais, e entón a casa de RosalÃa pareceunos o lugar idóneo", explica Tarela. A entusiasta aceptación da Fundación RosalÃa acabou de artellar todo o necesario para desenvolver este mix poético.
O protagonista
O propio pinto recoñecÃase, antes o evento, superado por este recoñecemento. "MamaÃña do Carme. Non podo contalo con palabras. É unha alegrÃa moi grande, sobre todo porque o fai xente que che quere e que ten moitas vivencias. OrganÃzano persoas que están aà cando estás ben e cando estás mal, os que che replican cando fas algo que non é o correcto, xente de confianza, e iso é o máis importante para min", explica. "RosalÃa foi unha muller que loitou como ninguén contra a adversidade. Daquela era moi difÃcil escribir en galego e ela facÃao. Hoxe é un referente, para min é unha honra. Debemos ter en conta que fala alguén que se considera a si mesmo, e ante todo, un agricultor. "Eu non vivo destas historias, eu vivo da terra. Son un sementador en todas as cousas, e ás veces hai sementes que xermolan, outras que xermolan e logo lles ven unha xeada ou algunhas cómeas que un corvo", explica.
Despois dos escenarios
Logo de acadar unha importante presenza pública da man do movemento Bravú, do XabarÃn Club ou de colaboracións con Manu Chao ao longo dos anos 90, nos últimos tempos a actividade pública de Pinto pode semellar ter decaÃdo. No entanto, a realidade é que mudou o espazo das súas actuacións. Segundo Tarela, "con LuÃs O Caruncho teñen unha actividade frenética por colexios e institutos a educar na tradición da Regueifa. Teñen máis de douscentos obradoiros cada ano", explica. Segundo apunta Pinto, "estamos a traballar moito na difusión, aÃnda que non inventamos nada nin fixemos unha cousa moi grande, basicamente tentamos dicir o que hai". Ao seu ver, as regueifas, a súa especialidade, "non son para facer tratados filosóficos, son para se divertir no momento como sempre se fixo. AÃnda que nos seus dÃa empregábanse palabras grosas e mesmo habÃa momentos violentos, nós tentamos fuxir algo diso". Da súa colaboración co Certame de Escolar de Improvisación Oral, que se celebra anualmente en Vigo, "está a saÃr xente nova moi boa", asegura Pinto.
Novidades pintas
O encontro do sábado serviulle para presentar un novo tema, Gasolina, que xa está gravado. Malia á creatividade que se lle supón a alguén que leva tanto tempo a improvisar, este autor recoñece que lle custa compor. "Estou a pensar en varios temas, e teño palabras clave, pero non teño a música, eu inspÃrome mellor se teño música". Tarela apunta que "Pinto ameaza con sacar varios temas máis. AÃnda que Xurxo Souto di del que é un compositor lento, cando se pon é un perigo porque saca tres temas en tres minutos, e está a traballar en varias cuestións de máxima actualidade".
Desde a leira
Todo isto sen que Pinto deixe, como non, o seu traballo como cultivador de pementos, unha actividade que, asegura, é inspiradora. "O Paviméntame saÃu da Leira, para min traballar e apañar pementos é como estar nun mosteiro, tranquilo, barrenando na vida diaria. E alà sáenche ocorrencias e cousas bonitas, que ás veces se perden por que non teño ocasión de as gravar alÃ". Encol da relación da regueifa tradicional con formas de improvisación no rap, Pinto considera que "non teñen que ver, fóra de seren improvisados. No rap non hai un tempo que che encorsete como na regueifa, onde tes que coller a medida, esta lixeiro e mesmo ter un bo dÃa, porque ás veces a cabeza non dá para moito e aà é onde se deixa sentir a práctica".
FÃxose coñecido a comezos dos anos noventa como un renovador da regueifa. Letras actuais, presenza nos medios e a súa capacidade para a improvisación fixeron de Pinto D'Herbón parte fundamental do movemento Bravú. Precisamente o feito de que o seu traballo se basea na actuación ao vivo provocou que dese nunha escasa discografÃa, con apenas un feixe de temas compostos e gravados como A motoserra, Nitramón quinse, quinse, quinse, ou Paviméntame. No entanto, desde a Fundación RosalÃa e un grupo de promotores do ámbito Bravú quixeron recoñecer este importante traballo coa celebración o pasado sábado da Coroa poética para Pinto D'Herbón, un evento que contou coa participación de persoeiros como Xurxo Souto, Manuel Rivas, LuÃs O Caruncho e Paola Beiro.
A homenaxe
Segundo explica SofÃa Tarela, unha das organizadoras do evento, "o acto non puido saÃr mellor. Foi algo moi bonito e alegre. Para min algo que foi moi evidente é que cando chegou a comitiva de gaiteiros á Matanza habÃa unha chea de xente a gravar cos móbiles en alto. E cando o acto foi animándose, houbo un momento en que só habÃa unha ou dúas persoas a gravar. Todos estabamos completamente concentrados e a gozar enormemente". O acto, para alén da comitiva de gaiteiros e de diferentes intervencións a louvar o traballo do Pinto, incluÃu a súa coroación poética "cunha coroa de pementos que lle fixo unha veciña", segundo lembra Tarela. "Vimos un Pinto moi en forma, moi inspirado e maduro", completa. A idea de conectar a Pinto con RosalÃa foi algo que resultou "evidente" para a organización. "VivÃan ao carón e tiña que ser alÃ. A nivel persoal levo tempo reivindicando que a xente das cidades veña ás aldeas a facer actividades culturais, e entón a casa de RosalÃa pareceunos o lugar idóneo", explica Tarela. A entusiasta aceptación da Fundación RosalÃa acabou de artellar todo o necesario para desenvolver este mix poético.
O protagonista
O propio pinto recoñecÃase, antes o evento, superado por este recoñecemento. "MamaÃña do Carme. Non podo contalo con palabras. É unha alegrÃa moi grande, sobre todo porque o fai xente que che quere e que ten moitas vivencias. OrganÃzano persoas que están aà cando estás ben e cando estás mal, os que che replican cando fas algo que non é o correcto, xente de confianza, e iso é o máis importante para min", explica. "RosalÃa foi unha muller que loitou como ninguén contra a adversidade. Daquela era moi difÃcil escribir en galego e ela facÃao. Hoxe é un referente, para min é unha honra. Debemos ter en conta que fala alguén que se considera a si mesmo, e ante todo, un agricultor. "Eu non vivo destas historias, eu vivo da terra. Son un sementador en todas as cousas, e ás veces hai sementes que xermolan, outras que xermolan e logo lles ven unha xeada ou algunhas cómeas que un corvo", explica.
Despois dos escenarios
Logo de acadar unha importante presenza pública da man do movemento Bravú, do XabarÃn Club ou de colaboracións con Manu Chao ao longo dos anos 90, nos últimos tempos a actividade pública de Pinto pode semellar ter decaÃdo. No entanto, a realidade é que mudou o espazo das súas actuacións. Segundo Tarela, "con LuÃs O Caruncho teñen unha actividade frenética por colexios e institutos a educar na tradición da Regueifa. Teñen máis de douscentos obradoiros cada ano", explica. Segundo apunta Pinto, "estamos a traballar moito na difusión, aÃnda que non inventamos nada nin fixemos unha cousa moi grande, basicamente tentamos dicir o que hai". Ao seu ver, as regueifas, a súa especialidade, "non son para facer tratados filosóficos, son para se divertir no momento como sempre se fixo. AÃnda que nos seus dÃa empregábanse palabras grosas e mesmo habÃa momentos violentos, nós tentamos fuxir algo diso". Da súa colaboración co Certame de Escolar de Improvisación Oral, que se celebra anualmente en Vigo, "está a saÃr xente nova moi boa", asegura Pinto.
Novidades pintas
O encontro do sábado serviulle para presentar un novo tema, Gasolina, que xa está gravado. Malia á creatividade que se lle supón a alguén que leva tanto tempo a improvisar, este autor recoñece que lle custa compor. "Estou a pensar en varios temas, e teño palabras clave, pero non teño a música, eu inspÃrome mellor se teño música". Tarela apunta que "Pinto ameaza con sacar varios temas máis. AÃnda que Xurxo Souto di del que é un compositor lento, cando se pon é un perigo porque saca tres temas en tres minutos, e está a traballar en varias cuestións de máxima actualidade".
Desde a leira
Todo isto sen que Pinto deixe, como non, o seu traballo como cultivador de pementos, unha actividade que, asegura, é inspiradora. "O Paviméntame saÃu da Leira, para min traballar e apañar pementos é como estar nun mosteiro, tranquilo, barrenando na vida diaria. E alà sáenche ocorrencias e cousas bonitas, que ás veces se perden por que non teño ocasión de as gravar alÃ". Encol da relación da regueifa tradicional con formas de improvisación no rap, Pinto considera que "non teñen que ver, fóra de seren improvisados. No rap non hai un tempo que che encorsete como na regueifa, onde tes que coller a medida, esta lixeiro e mesmo ter un bo dÃa, porque ás veces a cabeza non dá para moito e aà é onde se deixa sentir a práctica".