Chegan novos tempos para as librarÃas. A crise propia do sector, que se suma á fonda recesión económica, está a obrigar a buscar novas vÃas de negocio ou ben a fechar. Malia ao sombrÃo panorama, nos últimos anos continúan a abrir novos establecementos, que apostan ademais por xeitos diferentes de enfrontar a relación co libro e co lector. Falamos con algúns deles.
É ben sabido que o sector libreiro pasa por unha fonda e prolongada crise. A diminución de vendas está a provocar a desaparición de establecementos de referencia, como é o caso da librarÃa Michelena en Pontevedra ou a Colón na Coruña. Canda a isto, son moitos os que teñen problemas para sobrevivir, como denuncia periodicamente a Federación de Libreiros. Recentemente, o Simposio O Libro e a Lectura da Asociación de Editores reflexionaba sobre esta problemática, apuntando posibles propostas para renovar o sector. No medio desta desacougante situación continúan a xurdir novas iniciativas que se suman aos centros de venda de libros do noso paÃs.
Tendencias
Polos exemplos consultados e polas propostas que se presentaron no Simposio O Libro e a Lectura, que o futuro das librarÃas galegas vai estar nos vindeiros anos cheo de actividades. Presentacións, recitais ou concertos son algunhas das propostas que, cada vez con máis frecuencia, chegan á axenda cultural da man destes espazos, e que fai que o concepto e a propia organización fÃsica das librarÃas estean a mudar. Vala como exemplo a LibrarÃa Couceiro de Compostela que na súa renovación, hai cinco anos, deixou xa un amplo espazo para albergar este tipo de propostas, as axendas de Paz ou Cronopios en Pontevedra ou a actividade crecente das librarÃas de banda deseñada neste sentido. A busca de novos mercados a nivel xeográfico, coa creación de librarÃas en vilas ata o de agora carentes deste tipo de servizos é unha vÃa que se acompaña tamén da busca de novos públicos. Unha vertente deste fenómeno é a aposta pola especialización temática, que se dá xeito de paralelo coa integración dunha maior gama de produtos nos establecementos, desde discos a xoguetes sexuais ou produtos de comercio xusto. Outra similitude de boa parte dos establecementos consultados é o aproveitamento dun baixo en propiedade ou en condicións vantaxosas de alugueiro como base para iniciar o negocio.
Especialización
Como exemplo de especialización temos o proxecto de Lila de Lilith, un establecemento centrado en feminismo e xénero que abrÃa as súas portas en Compostela hai agora un ano. O negocio xorde como extensión dun proxecto de educación e xénero. Segundo explica Patricia Porto, responsable da tenda, “nós estamos a traballar desde o 98 no proxecto Lilith, e con esta librarÃa buscabamos ter un espazo propio desde o que estar en contacto directo coa xente da rúa e poder ofertar outras cousas”, sinala. Malia a que o especializado do tema pode supor unha limitación á hora de contar con clientes, Porto apunta que “existÃa unha demanda da xente. Ofertamos bibliografÃa especializada e asesoramento, ademais de actividades e exposicións”, asà como unha gama de produtos que chega aos xoguetes eróticos para mulleres. “A nivel de difusión a librarÃa está a funcionar moi ben”, apunta. “AÃnda que eu non veño do sector libreiro, que resulta algo novo para min, na miña opinión hai que se especializar. Xa hai librarÃas xeneralistas e é difÃcil competir con ela. Ao te especializar achegas o valor engadido da formación da persoa que está aÃ. Logo resulta interesante facer actividades ou incorporar unha cafetarÃa, sempre é algo que enriquece a experiencia do cliente”. Como Lila de Lilith seguiron a vÃa da especialización, mais no campo da banda deseñada, Sindicato del Cómic e mais El Octavo Pasajero, que abriron as súas portas en Ourense recentemente, sumándose asà a unha lista de establecementos centrados na novena arte que, malia algunhas baixas, semellan resistir a crise.
Cubrir unha demanda cultural
A lus do candil abrÃa as súas portas en Arteixo o pasado verán, comandada por Alba Rozas e Modesto Fraga. O proxecto “pretende ser un lugar interactivo que dea cabida non só a libro en si senon a outras manifestacións artÃsticas, seguindo unha tradición que vén xa de Seoane ou DÃaz Pardo”, sinala Fraga. E é que o modelo das galerÃas Sargadelos semella inspirar en parte os novos proxectos libreiros. No caso da librarÃa de Arteixo, ten en marcha exposicións de pintura, un pequeno espazo para a venda de artesanÃa e quere servir “como un espazo para facer charlas, obradoiros ou recitais. Iso é algo que en Santiago ou na Coruña semella normal, pero en lugares máis pequenos é complicado, e nós queremos fomentar iso. Penso que a librarÃa ten unha función máis para fóra do que para dentro, debe ser un punto de encontro”. Especializada nun 90% dos seus fondos en libro galego, o proxecto atende a proxectos de edición independente, coa intención de “darlle posibilidades á xente que aposta pola viabilidade do sistema literario. Hai proxectos moi interesantes e queremos darlles cabida”. Outra peculiaridade da aposta é a busca dun novo mercado a nivel xeográfico. “Arteixo ten preto de 30.000 habitantes e non existe unha librarÃa como tal. Para conseguir libro galego hai que ir á Coruña, asà que pensamos que podÃa haber unha oportundidade”. Entre os vindeiros proxectos do establecemento, está o ciclo PoesÃa á Lus do Candil, que reunirá compoñentes de diferentes colectivos poéticos nunha serie de recitais.
Abrir mercado de actividades
Se a Lus do Candil é unha das iniciativa que aproveita un local a disposición dos emprendedores, o mesmo acontece co proxecto da Livraria Suévia, que vai abrir as súas portas na Coruña o vindeiro mes de decembro. Desta volta, o establecemento estará especializado en libro galego e portugués, cunha especial atención ao xénero infantil. Segundo explica Ermitas Valencia, responsable do proxecto, “estamos rodeados de colexios e queremos aproveitar para facer propostas de dinamización de lectura e contacontos”, explica. No seu caso, é precisamente no campo das actividades onde pensan que existe un oco no mercado. “Na Coruña temos unha rede de bibliotecas moi activa que está a ver moi minguada a súa oferta de actividades pola crise. Entón pensamos que aà pode ter espazo a oferta privada, porque a demanda xa existe”. Un espazo con capacidade para preto de 20 persoas e acondicionado con cadeiras ou un proxector é a baza de Suévia neste campo. “Temos que ir a un modelo mais anglosaxón, no que a librarÃa é máis do que un espazo onde se venden libros. Trátase de ter un lugar onde poida haber actividades vencelladas á lectura, e iso é tamén un xeito de habituar á xente a ir ás librarÃas”. Xornais e revistas, música galega (especialmente para nenos) e mais da lusofonÃa, “que pensamos é difÃcil de atopar por outras canles”, e mais algo de artesanÃa, como os bonecos do Apalpador, completarán a oferta deste espazo.
Ampliar o negocio
Outro exemplo das librarÃas que veñen é a da ourensá Torga, que se reconverteu este mesmo ano no establecemento Vento do Sul, un espazo no que se mestura comercio xusto, produtos para nenos, xogos tradicionais e que serve de sede para a editorial Difusora de Letras, Artes e Ideas. Como no caso anterior, o resultado é un establecemento no que se mestura na venda de diferentes produtos culturais cun proxecto transversal que vai para alén do que tradicionalmente se consideraba unha librarÃa, buscando un nicho de mercado centrado desta volta nos produtos alternativos.
A librarÃa da editora
Entre as iniciativas máis recentes destaca, pola súa orixinalidade, LibrarÃa Café, o proxecto que abriu a editorial Rinoceronte en Cangas. Unha cafetarÃa-librarÃa onde unicamente se vende material do catálogo da firma, canda ao de subsidiarias como Morgante e Pulp Books e editoras amigas, como Urco e Patas de Patas de Peixe. Segundo explica Moisés Barcia, desde Rinoceronte “é unha iniciativa algo peculiar. Nós vémola como unha extensión da nosa actividade editorial, un lugar no que se pode ver por xunto todo o que facemos”. A proposta de que unha editora monte a súa librarÃa, orixinal no panorama galego, ten antecedentes en paÃses como en Francia. Barcia considera que “a cafetarÃa é un complemento idóneo para un ambiente de libros. Hai xente que se achega ás librarÃas non buscando algo concreto, senón para ver novidades ou polo simple gusto de navegar entre libros, e cando tes na man un par de obras para follear, presta poder sentar e tomar un café ou unha caña”. No entanto, pensa que o modelo polo que optou Rinoceronte “non é doadamente exportable. No noso caso resultou de circunstancias moi concretas, como que tiñamos un local ao que lle puidemos dar este emprego complementario. Non penso nin que todas as editoras se poidan permitir isto nin que lles interese. Ademais, hai que ter en conta onde estás. No noso caso Cangas no é Manhattan, nin BerlÃn, nin sequera Vigo, cómpre tomar estas iniciativas con certa prudencia”, sinala.
A aposta polas redes
Hai xa dous anos abrÃa en Allariz a librarÃa A Aira das Letras, de novo nun local cedido por un coñecido e coa consciencia de que na vila non existÃa un espazo centrado na literatura. A súa experiencia de promoción no campo das redes sociais fixo que o seu caso se puxese como exemplo no Simposio da Asociación de Editores. Segundo explica Carlos Airas, responsable da iniciativa, “creamos un club de amigos da librarÃa no que xa hai 1.100 membros. Empregamos o web como escaparate virtual, aÃnda que non temos venda en liña, e enviamos un boletÃn semanal con novidades no que tamén incluÃmos as actividades culturais de Allariz”. A súa experiencia no emprego de Internet é moi positiva. “Polo que comenta a xente, sÃrvelle de recordatorio de cousas que van saÃndo, e polo que vemos fideliza xente, entón hai quen pide os libros para que llos enviemos ou quen se achega á librarÃa cando vén a Allariz”. A proposta informativa compleméntase, como non, cunha aposta polas actividades culturais no local. “Tentamos ter, cando menos, unha ao mes, e logo contamos co apoio da Fundación Vicente Risco que ten interese tamén en desenvolver propostas culturais na vila. Logo fixemos cousas como o concurso de microrrelatos que tiveron moito éxito”. Malia ao pequeno tamaño de Allariz para soster unha librarÃa, Arias pensa que as actividades de carácter cultural “poden servir para atraer turismo a Allariz. Hai moitas cousas xa para ver, e nós queremos engadir unha oferta máis”. A nivel económico, sinala que “hai un mercado para libro obxecto, e iso é algo que vai continuar. Especialmente o álbum ilustrado, o libro infantil, a novela gráfica ou as edicións en bo formato poden funcionar” nun establecemento que recoñece que “non podemos vivir só do que se vende en galego”.
Futuros
En canto ao futuro das librarÃas, Airas, chegado doutros ámbitos de negocio, considera que “vai ter que se adaptar aos novos tempos. Ao mellor o sector galego está algo anquilosado e vai ter que se mover. Ademais, se os propios editores entenden que as librarÃas son un lugar importante, poida que teñan que as mimar máis. En Francia, por exemplo, danlles máis marxe de beneficio. Nós temos que ser mellores pero cómpren tamén apoios deste tipo”. De xeito semellante, Barcia amosa a necesidade do traballo conxunto. “O futuro das librarÃas “está moi vencellado ao futuro do libro e ao da cultura en xeral. Os gobernos están a dar pasos decididos e entusiastas cara ao abismo, cómpre que empresarios e libreiros fagan algo para evitalo e para iso deben contar coa complicidade dunha masa de lectores. Se non se pode evitar acabaremos mercando libros en inglés en Amazon ou vendo filmes e series”, advirte.
É ben sabido que o sector libreiro pasa por unha fonda e prolongada crise. A diminución de vendas está a provocar a desaparición de establecementos de referencia, como é o caso da librarÃa Michelena en Pontevedra ou a Colón na Coruña. Canda a isto, son moitos os que teñen problemas para sobrevivir, como denuncia periodicamente a Federación de Libreiros. Recentemente, o Simposio O Libro e a Lectura da Asociación de Editores reflexionaba sobre esta problemática, apuntando posibles propostas para renovar o sector. No medio desta desacougante situación continúan a xurdir novas iniciativas que se suman aos centros de venda de libros do noso paÃs.
Tendencias
Polos exemplos consultados e polas propostas que se presentaron no Simposio O Libro e a Lectura, que o futuro das librarÃas galegas vai estar nos vindeiros anos cheo de actividades. Presentacións, recitais ou concertos son algunhas das propostas que, cada vez con máis frecuencia, chegan á axenda cultural da man destes espazos, e que fai que o concepto e a propia organización fÃsica das librarÃas estean a mudar. Vala como exemplo a LibrarÃa Couceiro de Compostela que na súa renovación, hai cinco anos, deixou xa un amplo espazo para albergar este tipo de propostas, as axendas de Paz ou Cronopios en Pontevedra ou a actividade crecente das librarÃas de banda deseñada neste sentido. A busca de novos mercados a nivel xeográfico, coa creación de librarÃas en vilas ata o de agora carentes deste tipo de servizos é unha vÃa que se acompaña tamén da busca de novos públicos. Unha vertente deste fenómeno é a aposta pola especialización temática, que se dá xeito de paralelo coa integración dunha maior gama de produtos nos establecementos, desde discos a xoguetes sexuais ou produtos de comercio xusto. Outra similitude de boa parte dos establecementos consultados é o aproveitamento dun baixo en propiedade ou en condicións vantaxosas de alugueiro como base para iniciar o negocio.
Especialización
Como exemplo de especialización temos o proxecto de Lila de Lilith, un establecemento centrado en feminismo e xénero que abrÃa as súas portas en Compostela hai agora un ano. O negocio xorde como extensión dun proxecto de educación e xénero. Segundo explica Patricia Porto, responsable da tenda, “nós estamos a traballar desde o 98 no proxecto Lilith, e con esta librarÃa buscabamos ter un espazo propio desde o que estar en contacto directo coa xente da rúa e poder ofertar outras cousas”, sinala. Malia a que o especializado do tema pode supor unha limitación á hora de contar con clientes, Porto apunta que “existÃa unha demanda da xente. Ofertamos bibliografÃa especializada e asesoramento, ademais de actividades e exposicións”, asà como unha gama de produtos que chega aos xoguetes eróticos para mulleres. “A nivel de difusión a librarÃa está a funcionar moi ben”, apunta. “AÃnda que eu non veño do sector libreiro, que resulta algo novo para min, na miña opinión hai que se especializar. Xa hai librarÃas xeneralistas e é difÃcil competir con ela. Ao te especializar achegas o valor engadido da formación da persoa que está aÃ. Logo resulta interesante facer actividades ou incorporar unha cafetarÃa, sempre é algo que enriquece a experiencia do cliente”. Como Lila de Lilith seguiron a vÃa da especialización, mais no campo da banda deseñada, Sindicato del Cómic e mais El Octavo Pasajero, que abriron as súas portas en Ourense recentemente, sumándose asà a unha lista de establecementos centrados na novena arte que, malia algunhas baixas, semellan resistir a crise.
Cubrir unha demanda cultural
A lus do candil abrÃa as súas portas en Arteixo o pasado verán, comandada por Alba Rozas e Modesto Fraga. O proxecto “pretende ser un lugar interactivo que dea cabida non só a libro en si senon a outras manifestacións artÃsticas, seguindo unha tradición que vén xa de Seoane ou DÃaz Pardo”, sinala Fraga. E é que o modelo das galerÃas Sargadelos semella inspirar en parte os novos proxectos libreiros. No caso da librarÃa de Arteixo, ten en marcha exposicións de pintura, un pequeno espazo para a venda de artesanÃa e quere servir “como un espazo para facer charlas, obradoiros ou recitais. Iso é algo que en Santiago ou na Coruña semella normal, pero en lugares máis pequenos é complicado, e nós queremos fomentar iso. Penso que a librarÃa ten unha función máis para fóra do que para dentro, debe ser un punto de encontro”. Especializada nun 90% dos seus fondos en libro galego, o proxecto atende a proxectos de edición independente, coa intención de “darlle posibilidades á xente que aposta pola viabilidade do sistema literario. Hai proxectos moi interesantes e queremos darlles cabida”. Outra peculiaridade da aposta é a busca dun novo mercado a nivel xeográfico. “Arteixo ten preto de 30.000 habitantes e non existe unha librarÃa como tal. Para conseguir libro galego hai que ir á Coruña, asà que pensamos que podÃa haber unha oportundidade”. Entre os vindeiros proxectos do establecemento, está o ciclo PoesÃa á Lus do Candil, que reunirá compoñentes de diferentes colectivos poéticos nunha serie de recitais.
Abrir mercado de actividades
Se a Lus do Candil é unha das iniciativa que aproveita un local a disposición dos emprendedores, o mesmo acontece co proxecto da Livraria Suévia, que vai abrir as súas portas na Coruña o vindeiro mes de decembro. Desta volta, o establecemento estará especializado en libro galego e portugués, cunha especial atención ao xénero infantil. Segundo explica Ermitas Valencia, responsable do proxecto, “estamos rodeados de colexios e queremos aproveitar para facer propostas de dinamización de lectura e contacontos”, explica. No seu caso, é precisamente no campo das actividades onde pensan que existe un oco no mercado. “Na Coruña temos unha rede de bibliotecas moi activa que está a ver moi minguada a súa oferta de actividades pola crise. Entón pensamos que aà pode ter espazo a oferta privada, porque a demanda xa existe”. Un espazo con capacidade para preto de 20 persoas e acondicionado con cadeiras ou un proxector é a baza de Suévia neste campo. “Temos que ir a un modelo mais anglosaxón, no que a librarÃa é máis do que un espazo onde se venden libros. Trátase de ter un lugar onde poida haber actividades vencelladas á lectura, e iso é tamén un xeito de habituar á xente a ir ás librarÃas”. Xornais e revistas, música galega (especialmente para nenos) e mais da lusofonÃa, “que pensamos é difÃcil de atopar por outras canles”, e mais algo de artesanÃa, como os bonecos do Apalpador, completarán a oferta deste espazo.
Ampliar o negocio
Outro exemplo das librarÃas que veñen é a da ourensá Torga, que se reconverteu este mesmo ano no establecemento Vento do Sul, un espazo no que se mestura comercio xusto, produtos para nenos, xogos tradicionais e que serve de sede para a editorial Difusora de Letras, Artes e Ideas. Como no caso anterior, o resultado é un establecemento no que se mestura na venda de diferentes produtos culturais cun proxecto transversal que vai para alén do que tradicionalmente se consideraba unha librarÃa, buscando un nicho de mercado centrado desta volta nos produtos alternativos.
A librarÃa da editora
Entre as iniciativas máis recentes destaca, pola súa orixinalidade, LibrarÃa Café, o proxecto que abriu a editorial Rinoceronte en Cangas. Unha cafetarÃa-librarÃa onde unicamente se vende material do catálogo da firma, canda ao de subsidiarias como Morgante e Pulp Books e editoras amigas, como Urco e Patas de Patas de Peixe. Segundo explica Moisés Barcia, desde Rinoceronte “é unha iniciativa algo peculiar. Nós vémola como unha extensión da nosa actividade editorial, un lugar no que se pode ver por xunto todo o que facemos”. A proposta de que unha editora monte a súa librarÃa, orixinal no panorama galego, ten antecedentes en paÃses como en Francia. Barcia considera que “a cafetarÃa é un complemento idóneo para un ambiente de libros. Hai xente que se achega ás librarÃas non buscando algo concreto, senón para ver novidades ou polo simple gusto de navegar entre libros, e cando tes na man un par de obras para follear, presta poder sentar e tomar un café ou unha caña”. No entanto, pensa que o modelo polo que optou Rinoceronte “non é doadamente exportable. No noso caso resultou de circunstancias moi concretas, como que tiñamos un local ao que lle puidemos dar este emprego complementario. Non penso nin que todas as editoras se poidan permitir isto nin que lles interese. Ademais, hai que ter en conta onde estás. No noso caso Cangas no é Manhattan, nin BerlÃn, nin sequera Vigo, cómpre tomar estas iniciativas con certa prudencia”, sinala.
A aposta polas redes
Hai xa dous anos abrÃa en Allariz a librarÃa A Aira das Letras, de novo nun local cedido por un coñecido e coa consciencia de que na vila non existÃa un espazo centrado na literatura. A súa experiencia de promoción no campo das redes sociais fixo que o seu caso se puxese como exemplo no Simposio da Asociación de Editores. Segundo explica Carlos Airas, responsable da iniciativa, “creamos un club de amigos da librarÃa no que xa hai 1.100 membros. Empregamos o web como escaparate virtual, aÃnda que non temos venda en liña, e enviamos un boletÃn semanal con novidades no que tamén incluÃmos as actividades culturais de Allariz”. A súa experiencia no emprego de Internet é moi positiva. “Polo que comenta a xente, sÃrvelle de recordatorio de cousas que van saÃndo, e polo que vemos fideliza xente, entón hai quen pide os libros para que llos enviemos ou quen se achega á librarÃa cando vén a Allariz”. A proposta informativa compleméntase, como non, cunha aposta polas actividades culturais no local. “Tentamos ter, cando menos, unha ao mes, e logo contamos co apoio da Fundación Vicente Risco que ten interese tamén en desenvolver propostas culturais na vila. Logo fixemos cousas como o concurso de microrrelatos que tiveron moito éxito”. Malia ao pequeno tamaño de Allariz para soster unha librarÃa, Arias pensa que as actividades de carácter cultural “poden servir para atraer turismo a Allariz. Hai moitas cousas xa para ver, e nós queremos engadir unha oferta máis”. A nivel económico, sinala que “hai un mercado para libro obxecto, e iso é algo que vai continuar. Especialmente o álbum ilustrado, o libro infantil, a novela gráfica ou as edicións en bo formato poden funcionar” nun establecemento que recoñece que “non podemos vivir só do que se vende en galego”.
Futuros
En canto ao futuro das librarÃas, Airas, chegado doutros ámbitos de negocio, considera que “vai ter que se adaptar aos novos tempos. Ao mellor o sector galego está algo anquilosado e vai ter que se mover. Ademais, se os propios editores entenden que as librarÃas son un lugar importante, poida que teñan que as mimar máis. En Francia, por exemplo, danlles máis marxe de beneficio. Nós temos que ser mellores pero cómpren tamén apoios deste tipo”. De xeito semellante, Barcia amosa a necesidade do traballo conxunto. “O futuro das librarÃas “está moi vencellado ao futuro do libro e ao da cultura en xeral. Os gobernos están a dar pasos decididos e entusiastas cara ao abismo, cómpre que empresarios e libreiros fagan algo para evitalo e para iso deben contar coa complicidade dunha masa de lectores. Se non se pode evitar acabaremos mercando libros en inglés en Amazon ou vendo filmes e series”, advirte.