Ter un museo sobre o mar semellaba algo imprescindible nunha cultura tan volcada cara o Océano coma a nosa. E aÃnda que a comezos dos noventa comezouse a falar seriamente do proxecto, non foi ata o venres vinteseis de xullo cando o proxecto se fixo por fin real coa apertura da mostra “Rande, Arde o Mar”. Queda aÃnda para o vindeiro ano a realización dun proxecto museográfico que cumpra o obxectivo de amosar a relación de Galicia cos océanos.
A orixe
En 1992 o Consorcio Zona Franca de Vigo asinaba un convenio coa ConsellerÃa de Cultura polo que se constituÃa na súa forma actual o Museo do Mar de Galicia, un centro longamente proxectado que deberÃa encargarse de amosar a relación entre o noso paÃs e o mar. Por unha banda a Xunta de Galicia encárgaralle ós arquitectos Aldo Rossi e César Portela un anteproxecto para o Museo Galego do Mar. Pola outra o Consorcio Zona Franca de Vigo preparaba un centro semellante na Estación MarÃtima da cidade. Os dous proxectos unÃronse e, aproveitando os fondos da Unión Europea, a Zona Franca fÃxose cargo do proxecto, xestionando totalmente tanto o proxecto museográfico coma o arquitectónico e investindo once millóns de euros no proxecto. Foi tamén esta entidade a que escolleu o tema da pesca coma eixe temático do centro. Deste xeito, a mostra permanente aportará unha visión global da pesca en Galicia asà coma os fundamentos cientÃficos que analizan a productividade dos mares e os ecosistemas mariños.
O edificio
O centro conta cunha superficie total de oito mil setecentos metros cadrados distribuÃdos entre varias naves, un faro, un peirao que acolle un acuario e unha praza pública na que se pode ver un xacemento arqueolóxico da Idade do Ferro que apareceu durante as obras. A estructura do centro foi finalmente desenvolvida por César Portela logo da morte de Aldo Rossi. O arquitecto decidiu rehabilitar varias naves que antigamente foran estaleiros para transformalas en salas de exposicións e construÃu outro bloque de naves a imitación das primeiras. O edificio presenta a peculiaridade de que desde todas as súas salas se pode ver a RÃa de Vigo, buscando o diálogo entre a representación do mar do interior e a visión do mar real do exterior. Este conxunto é o único deseñado por Rossi existente no Estado Español. O edificio xoga coa pedra de canterÃa e e as chapas de cobre e de bronce no exterior mentres emprega combinados de pedra, madeira e estucados con tonalidades mariñas no interior. Como curiosidade pódese sinalar que a cafeterÃa do centro reproduce unha taberna mariñeira.
A exposición
O museo abriu as súas portas cunha mostra temporal, “Rande 1702: Arde o mar”. En 900 metros cadrados abórdase a famosa batalla naval que se desenvolveu na RÃa de Vigo desde tres eixes diferentes. Por unha banda analÃzase a importancia da flota das Indias e os métodos de navegación do século XVII. Pola outra analÃzase a batalla de Rande en si, achegando unha reconstrucción en tres dimensións do enfrontamento e abondosos datos sobre a situación de Europa na época. Finalmente trátanse os sucesivos intentos de recuperación do tesouro dos barcos afundidos, amosando as diferentes técnicas de mergullo realizadas ó longo da historia e recollendo as referencias que fai Xulio Verne ós galeóns en “Vinte mil leguas de viaxe submarina”. Esta mostra realÃzase coincidindo coa celebración dos trescentos anos da Batalla de Rande, e poderá verse ata o vindeiro oito de novembro, cun horario que vai das nove da mañá ás dez da noite no verán e de nove a nove no outono.
O Futuro
Logo da mostra sobre Rande e segundo sinala o director do centro, Pablo Carrera, o museo acollerá a partir de novembro unha exposición monográfica sobre os setenta e cinco anos da revista “Industrias Pesqueiras”. Para o ano 2004 está previsto que se realice a apertura final do museo xa cunha exposición permanente montada que ocupará a metade do recinto. O proxecto Museográfico do Centro foi redactado pola conservadora de Museos Estatales Paloma Acuña coa colaboración dun comité cientÃfico de profesionais das máis diversas áreas. Actualmente está a desenvolverse un concurso para a concreción deste proxecto ó que se presentaron trinta e cinco empresas e que se fallará antes do final o verán Do resultado deste fallo dependerá o contido final da exposición permanente e as futuras liñas de investigación que desenvolva o centro.
Proxecto MuseÃstico do Museo do Mar.A orixe
En 1992 o Consorcio Zona Franca de Vigo asinaba un convenio coa ConsellerÃa de Cultura polo que se constituÃa na súa forma actual o Museo do Mar de Galicia, un centro longamente proxectado que deberÃa encargarse de amosar a relación entre o noso paÃs e o mar. Por unha banda a Xunta de Galicia encárgaralle ós arquitectos Aldo Rossi e César Portela un anteproxecto para o Museo Galego do Mar. Pola outra o Consorcio Zona Franca de Vigo preparaba un centro semellante na Estación MarÃtima da cidade. Os dous proxectos unÃronse e, aproveitando os fondos da Unión Europea, a Zona Franca fÃxose cargo do proxecto, xestionando totalmente tanto o proxecto museográfico coma o arquitectónico e investindo once millóns de euros no proxecto. Foi tamén esta entidade a que escolleu o tema da pesca coma eixe temático do centro. Deste xeito, a mostra permanente aportará unha visión global da pesca en Galicia asà coma os fundamentos cientÃficos que analizan a productividade dos mares e os ecosistemas mariños.
O edificio
O centro conta cunha superficie total de oito mil setecentos metros cadrados distribuÃdos entre varias naves, un faro, un peirao que acolle un acuario e unha praza pública na que se pode ver un xacemento arqueolóxico da Idade do Ferro que apareceu durante as obras. A estructura do centro foi finalmente desenvolvida por César Portela logo da morte de Aldo Rossi. O arquitecto decidiu rehabilitar varias naves que antigamente foran estaleiros para transformalas en salas de exposicións e construÃu outro bloque de naves a imitación das primeiras. O edificio presenta a peculiaridade de que desde todas as súas salas se pode ver a RÃa de Vigo, buscando o diálogo entre a representación do mar do interior e a visión do mar real do exterior. Este conxunto é o único deseñado por Rossi existente no Estado Español. O edificio xoga coa pedra de canterÃa e e as chapas de cobre e de bronce no exterior mentres emprega combinados de pedra, madeira e estucados con tonalidades mariñas no interior. Como curiosidade pódese sinalar que a cafeterÃa do centro reproduce unha taberna mariñeira.
A exposición
O museo abriu as súas portas cunha mostra temporal, “Rande 1702: Arde o mar”. En 900 metros cadrados abórdase a famosa batalla naval que se desenvolveu na RÃa de Vigo desde tres eixes diferentes. Por unha banda analÃzase a importancia da flota das Indias e os métodos de navegación do século XVII. Pola outra analÃzase a batalla de Rande en si, achegando unha reconstrucción en tres dimensións do enfrontamento e abondosos datos sobre a situación de Europa na época. Finalmente trátanse os sucesivos intentos de recuperación do tesouro dos barcos afundidos, amosando as diferentes técnicas de mergullo realizadas ó longo da historia e recollendo as referencias que fai Xulio Verne ós galeóns en “Vinte mil leguas de viaxe submarina”. Esta mostra realÃzase coincidindo coa celebración dos trescentos anos da Batalla de Rande, e poderá verse ata o vindeiro oito de novembro, cun horario que vai das nove da mañá ás dez da noite no verán e de nove a nove no outono.
O Futuro
Logo da mostra sobre Rande e segundo sinala o director do centro, Pablo Carrera, o museo acollerá a partir de novembro unha exposición monográfica sobre os setenta e cinco anos da revista “Industrias Pesqueiras”. Para o ano 2004 está previsto que se realice a apertura final do museo xa cunha exposición permanente montada que ocupará a metade do recinto. O proxecto Museográfico do Centro foi redactado pola conservadora de Museos Estatales Paloma Acuña coa colaboración dun comité cientÃfico de profesionais das máis diversas áreas. Actualmente está a desenvolverse un concurso para a concreción deste proxecto ó que se presentaron trinta e cinco empresas e que se fallará antes do final o verán Do resultado deste fallo dependerá o contido final da exposición permanente e as futuras liñas de investigación que desenvolva o centro.
Resumo do Proxecto Museográfico do Museo do Mar, redactado baixo a dirección de Paloma Acuña. Inclúe a composición do Comité CientÃfico do Centro. (Documento en castelán, cedido polo Museo do Mar de Galicia)