O lugar en Europa

A situación de Galicia no continente ocupa as sesións de tarde da Semana Galega de Filosofía

En tempos de crise económica como estamos a vivir, a nosa realidade está a se configurar. Como cada ano, a Semana Galega de Filosofía préstalle atención á actualidade, e desta volta reflexiona sobre a situación de Europa e das súas culturas nos novos escenarios internacionais. Dentro deste eixe, varios pensadores están a analizar a situación de Galicia no contexto europeo. Entre eles, o filósofo Antón Baamonde alerta do risco de periferización que sofre o noso país.

As sesións de tarde da XXIX Semana de Filosofía de Pontevedra están a se centrar na relación entre Galicia e Europa. Nun panorama de fondas mutacións como o que supón a actual crise económica, a cuestión precisa ser abordada desde diferentes puntos de vista. Entre os que se están a deixar ouvir estes días no foro de debate está o do ensaísta e profesor de filosofía Antón Baamonde, que co título Galicia no gume: unha sociedade en transición, abordou o crucial momento que ao seu ver vive o noso país. Para el “nos últimos cincuenta anos Galicia viviu unha enorme transformación co salto dun país agrario a outro urbano cun grande peso do sector servizos e un elevado nivel de vida. Este proceso rematou xa no básico”. A mellora na calidade de vida “resultado de inercias do ciclo económico español, creou unha grande satisfacción no país, e non se deu interese en formular un proxecto de país que puidese termar disto cando viñesen mal dadas, como agora”.

Problemas propios
A crise demográfica, que reduciu o noso peso na poboación estatal dun 11% en 1800 ao 5%, o subseguinte envellecemento da poboación, ou a perda de fondos da Unión Europea ou o desprazamento do foco do poder financeiro que supón a reforma das caixas de aforros, son para Baamonde problemáticas específicas de Galicia á hora de abordar as actuais mudanzas. “Trátase de cartos que poderían incidir na propia economía se estivesen ao servizo do país. Galicia vai estar liberada ás súas propias escasezas”. “A nivel de consciencia non estamos preparados. No seu día coa idea de saír da pobreza xa quedamos satisfeitos. Agora muda a curva, e mentres noutros lugares tentan formular alternativas aquí prodúcese un baleiro clamoroso”, sinala este filósofo. A inacción, para alén do poder financeiro e económico, dáse para este pensador tanto a nivel político como mesmo na sociedade civil.

Sociedade civil
A respecto deste último sector, Baamonde apunta que “resulta fundamental porque son as masas críticas quen lles poñen limites a gobernos e partidos, e é onde se elaboran as opcións políticas. Aquí temos problemas graves a ese respecto. Por exemplo, a prensa xoga en Galicia un papel de narcisismo local e funciona como propaganda no lugar de propor cuestións de fondo”. A ese respecto sinala que “non se deu aínda unha reacción social a cuestións como a das caixas, as institucións tampouco responden”.

Evolución histórica
A situación actual deriva, para Baamonde, da evolución histórica recente. “Temos menos capacidade de obrar do que hai trinta anos. Neste tempo no se deu unha consciencia clara do camiño a seguir. Facíanse estradas e portos en ocasións cunha racionalidade escasa, pero non había ningún plan para alén do gasto. E mentres os vascos, por exemplo, erguían centros tecnolóxicos”. O peso autonómico a respecto do Estado vaise sentir máis nos vindeiros tempos, segundo este filósofo. “Albíscase unha clara tendencia á centralización no Estado desde hai anos”, apunta Baamonde. Isto, canda a pegada cada vez maior que teñen organismos internacionais coma a Unión Europea ou o Fondo Monetario Internacional para definir políticas estatais deixa aparentemente faltas de poder das institucións autonómicas. No entanto, para este pensador “a capacidade do goberno existe. É semellante á do País Vasco ou á de Cataluña. O fundamental é saber onde queres ir, logo xa irás decidindo sector a sector. Hai moitos exemplos de absurdo e non é tan difícil racionalizar un pouco, e iso non é cuestión de dereita nin de esquerda”.

Inminencia
O que cómpre é racionalidade e un bo capital humano para a aproveitar. Malia a que agora mande Alemaña a nivel internacional, sempre hai unha certa capacidade para manobrar”. “Xa non estamos a falar de que a identidade ou o idioma vaian ao carallo, senón que o propio benestar pode caer a niveis tremendos”. Baamonde explica a necesidade inminente da acción ao sinalar que “Galicia está a dous días de ser derrotada. Acabaron as bromas, se os que mandan non teñen ideas que aportar, non temos futuro”.

Outros pensamentos
A intervención de Baamonde non é a única que aborda o tema na actual edición da semana da filosofía. A europarlamentaria polo BNG Ana Miranda abriu o ciclo este luns a falar da presenza Galega nas institucións europeas. A coincidir con Baamonde, Miranda apuntou a falta de estruturas estatais e a situación periférica a nivel social do noso país como pexas para desempeñar un papel destacado no contexto continental. Ao seu ver, ademais, a construción da Unión Europea desde unha perspectiva estatal e non nacional marxina realidades como a galega. A pegada das políticas europeas no noso país e o xeito no que o Estado Español articula demandas galegas neste foro internacional foron outras cuestións tratadas pola parlamentaria. Pola súa banda, Fermín Bouza Álvarez, catedrático de Opinión Pública, tratou na sesión do martes a pegada do concepto de europa na sociedade galega, as súas espectativas e crenzas ao repecto. Ao seu ver “Galicia é das comunidades menos escépticas a respecto a Europa”, e apuntou a ese respecto a influencia do Camiño de Santiago como un punto de conexión internacional histórico nesta relación. A seguir as xeiras, Méndez Ferrín hoxe e unha mesa redonda con varios representantes do movemento 15-M en Galicia e da Assembleia pola Defesa do Bairro do Cura co título Malestar, futuro e acción.
Dosier da XXIX Semana Galega de Filosofía.