Os edificios galegos en 3D fanse un oco na rede a través dunha ferramenta de Google

A terceira dimensión

¿Imaxinas o teu país como un grande crebacabezas por montar? ¿Onde cada casa é unha peza que debes debuxar? Algo semellante é o que se pode facer co “SketchUp” unha das ferramentas de Google para crear, ver e modificar modelos en 3D. Hoxe demos unha volta pola xeografía galega buscando edificios creados polos usuarios.

Temos abordado noutras ocasións visitas virtuais ao noso patrimonio, proxectos de realidade aumentada ao abeiro dos grupos de investigación da universidade, pero hoxe damos unha volta por aquelas iniciativas virtuais que descansan no traballo dos usuarios. Unha posibilidade máis da chamada web 2.0 que nos chega da man de Google e que ten un nome propio “SketchUp”. Esta ferramenta permítenos que todos podamos ser arquitectos por un día e poder deseñar desde a Catedral de Santiago ata o Castelo da Palma en Ferrol.

Que é sketchup
O SketchUp é unha ferramenta de modelado en 3D de doada aprendizaxe que permite explorar o mundo en 3D. No sitio web explica que “coa axuda dunhas cantas ferramentas simples, pódense crear modelos en 3D de casas, cabanas, patios, ampliacións de casas, proxectos de carpintería e incluso naves espaciais”.

Unha vez que cada un deseña o seu modelo (que pode tomar un referente real ou, pola contra, realizar un inventado), este pode colgarse na rede, crear unha galería 3D ou imprimirse. Esta é unha das grandes utilidades desta aplicación, na posibilidade de ser vista tanto no en “abstracto”, fóra do seu contexto, como no propio lugar no que se ergue na realidade a través da cartografía dispoñible en Google Earth.

Galicia Up
A Catedral de Santiago, a Estación de Ferrocarril de Monforte de Lemos, a Concatedral de San Xiao, o Teatro Jofre ou o Castelo de San Felipe son uns dos preto de corenta edificios que existen modelados en Google a través de SketchUp.

A día de hoxe existen recreacións de edificios de diferente tipo. Desde mostras, con gran nivel de detalle, de diferentes edificios históricos do noso patrimonio como a Igrexa de Nosa Señora das Angustias do século XVIII, ata edificios civís como a Central de As Pontes de García Rodríguez ou o campo de fútbol da Malata en Ferrrol.

Como toda ferramenta da web social, destaca o voluntarismo co que moitos do usuarios a están a desenvolver o seu traballo que sempre se produce con zonas que teñen próximas. Por exemplo, baixo o usuario Trasancos hai vinte e unha recreacións, unhas con máis detalle que outras pero circunscritas ás comarcas de Ferrol e Santiago, mentres que José Manuel Fernández Cabo, veciño de Monforte, fai o mesmo nesta localidade. Este último asegura no seu sitio web que “estamos acostumados a ver os monumentos en fotografías, coa limitación das dúas dimensións. Grazas a Google Earth podemos ver os lugares máis lonxanos e coñecer en tres dimensións os edificios representativos que persoas como eu, de maneira altruísta, os colocan nesa fiestra mundial”. O que queda claro é que ferrarmentas coma esta permiten descubrir os lugares dun xeito non visto ata o momento.

Trasancos é o pseudónimo co que Anxo, un estudante de arquitectura técnica, leva subidos á rede desde mediados de 2006 máis de vinte modelos de edificios en tres dimensións. Como bo ferrolán comezou pola súa cidade natal e “como son edificios que coñezo ben, non necesitei documentarme moito” explica Anxo. Faino por puro altruísmo, “porque me divirte, é algo que me gusta e aproveito os meus ratos de lecer para ir facendo novos edificios ou perfeccionar os que xa subín”.

Un caso concreto
Todo o mundo coñece que a Catedral de Santiago non é un único edificio, senón un conxunto deles que foron construídos en diferentes etapas. Esta recreación 3D do complexo catedralicio pódese ir descubrindo en catro partes, que non se responden a ningunha orde cronolóxica senón a unha división operativa dun proceso que lle levou a Anxo varios meses. Este futuro aparellador explica que “hai que ter en conta que non foi un traballo continuado senón o vou facendo aos poucos, nas horas de lecer e non sempre dispoño do mesmo tempo”.

Unha das catro partes recrea o Pazo de Xelmírez e as capelas; outra o Claustro, os museos e a fachada do Tesouro; a terceira conta coa Torre da Berenguela, coa capela da Corticela, a Porta Santa e a fachada que dá á Praza da Quintana e, por último, o corpo central da Catedral e as fachadas do Obradoiro, Praterías e Acibechería. “Utilicei a rede para documentarme no proceso de construción da Catedral, sobre todo buscando as plantas e os planos” conta Anxo, quen tampouco garante que a Catedral estea reproducida con total fidelidade. Explica que “na zona da Corticela hai numerosas variacións, engadidos posteriores e é moi complexa”. Catro partes con diferentes niveis de acabado, de tal xeito que algunhas teñen ata texturas cun nivel de realismo e de detalle sorprendente. As que teñen un nivel de acabado medio (no que só aparecen os volumes, sen detalle das súas formas) están na rede para que calquera usuario poida continuar e completalas.

Aquí é onde radica outra das características desta ferramenta, na posibilidade de compartir o traballo para que entre todos poidamos cubrir o crebacabezas do noso patrimonio.