O desenlace

A Sala Nasa completa a súa triloxía sobre a globalización coa estrea de Citizen: terceira parte

Pasou o tempo e Denís (ou Dinís), o fillo de Sara máis dun A.O. convertido nun magnate dun emporio textil, xa é maior. Quere a casualidade que pai e fillo se atopan traballando na mesma empresa e, por unha carambola aínda maior, descobren o seu parentesco. Co desenlace, Chévere ultima un proxecto teatral artellado en tres montaxes diferentes que encerra un proceso creativo complexo e peculiar no que esta compañía residente contou cun nutrido equipo de colaboradores de moi diferentes ámbitos.

“Hai tempo que acariñábamos a idea de facer un proxecto teatral que xuntase o perfil de Isaac Díaz Pardo co de Amancio Ortega porque un traballa sobre a identidade e o outro á marxe da identidade” explica Xesús Ron, director de Citizen, este novidoso proxecto teatral que asume a compañía Chévere. Ao final, aquela idea inicial converteuse nun ambicioso formato que divide en tres partes (catro, se temos en conta que as tres partes unificaranse no mes de marzo nunha montaxe que superará as catro horas de teatro con dous descansos) que contan cada parte da historia e o fan con linguaxes, personaxes e colaboradores diferentes.

O todo pola parte
Narrada de xeito cronolóxico, a primeira parte de Citizen sitúa ao espectador no momento no que as vidas de Sara (Patricia de Lorenzo) e o misterioso A.O (Manuel Cortés) se cruzan nun establecemento da Coruña. É un momento clave da historia española, nos primeiros momentos de aperturismo trala morte de Franco. A partir de aí, as historias de Sara e A. O. transcorren por camiños diferentes que lle serve a Chévere para ir contando como foron os cambios sociais, o mundo das cooperativas téxtiles, a economía globalizada… E nese camino non foron sós. En cada unha das partes ensaiaron con linguaxes diferentes nos que foron introducindo elementos tecnolóxicos para contar con maior efectismo a súa historia.

“Incorporamos tecnoloxía electródoméstica” afirma entre risas Xesús Ron referíndose ao uso de videoconsolas, de gravadoras de radiocasete e videocámaras no escenario para achegar outros puntos de vista e unha maior dimensión ao espectáculo.

Canda estes elementos, Citizen destaca por ter un nutrido grupo de colaboradores asesorando e dándolle riqueza a cada parte do proxecto. Por exemplo, esta terceira parte que chega hoxe á Sala Nasa (estrea ás 21:30 horas) fala da economía, no sentido que goberna as nosas vidas. “E para falar de economía contamos cun grupo de colaboradores que terán presenza no propio espectáculo como son os economistas Xosé Manuel Beiras, Xavier Vence ou Fernando García Tobío ou a secretaria de organización do Sindicato Labrego Galego, Lidia Senra” apuntou Xesús Ron como forma de “introducir unha parte de realidade dentro do escenario”. A colaboración externa non veu só, na forma de asesoramento, senón tamén na de construcción física do propio espectáculo. Na segunda parte, a coreógrafa Ruth Balvís serviu de guieiro para adaptar a danza á xestualidade das actrices Arantza Vilar, Mónica García, Nekane Fernández e Patricia de Lorenzo nas intensas xornadas de traballo dunha coperativa do sector do téxtil.

As posibilidades de compañía residente
Alén do formato tríptico para esta montaxe, existen outros dous denominadores comúns que marcan un punto de inflexión en Chévere. “Nós fixemos sempre espectáculos cómicos, con moita base musical” apuntaba Ron na rolda de presentación de Citizen Terceira Parte, pero con esta montaxe foron un pouco máis alá e buscaron introducir á linguaxe escénica temáticas de actualidade que xa avanzaron en Testosterona. Ademais, nesta ocasión abandonan a vis cómica e confírenlle ao espectáculo un ton máis serio do que vén sendo habitual. Hai algo moito máis sutil, imperceptible para o gran público, pero que racha con todo o feito por esta compañía con anterioridade que é o proceso de creación. “Nesta ocasión o que importaba era o proceso, e isto só se podía facer como unha compañía residente” afirma con claridade Ron. Este tipo de figura (que conta cunha axuda da Axencia Galega das Industrias Culturais máis a implicación do Concello de Santiago) permitiulle a Chévere unha maior estabilidade laboral e poder estar un ano enteiro desenvolvendo este proxecto. A primeira parte de Citizen estreouse o 6 de outubro, a segunda o 23 de novembro e a terceira hoxe 3 de febreiro, se a isto se lle suman os meses de ensaio máis o tempo de función (a primeira parte do espectáculo comeza agora a xira por Galicia que o levará por doce ) o resultado é unha compañía dedicada a este espectáculo durante un ano. De non ser así, este espectáculo sería “imposible”, en palabras de Xesús Ron.