O feche da Libraría Galí en Compostela acaba con máis de 130 anos de historia do libro no noso país

A libraría da Troya

En 1872 nacía Pío Baroja, fundábase o Museo Metropolitano de Arte de Nova York, Marx e Bakunin pelexaban, morrían Morse, Juárez e Juana de Vega, xogábase no Reino Unido o primeiro campionato de fútbol e, baixo os soportais da Rúa do Vilar de Compostela, abría as súas portas a libraría Galí. Cento trinta e catro anos despois, coincidindo co final do mes de marzo de 2006, o establecemento pecha as súas portas, logo de xogar un destacado papel na historia cultural da cidade e de Galicia.

Foi pouco despois de comezar o último terzo do século XIX cando o catalán José Galí Camps puña a andar o seu negocio nun baixo situado no corazón do casco histórico compostelán. Galí decidiu vender libros desde os soportais da Rúa do Vilar. Desde aquela, este pequeno recanto foise constituíndo en parte da paisaxe urbana e cultural da cidade. "Segundo lembra a xente maior, antes facíanse tertulias culturais aquí", explica Fernando García, actual responsable do negocio. Na época da Xeración Nós "participaban os intelectuais da época, que se reunían polas tardes no fondo do local". O negocio funcionaba daquela "un pouco coma un ultramarinos nunha aldea", sinala García. Hai que pensar que daquela eran poucas as librarías que había na cidade, "vendíanse libros para a universidade, literatura de todo tipo, xornais, material de papelaría, un pouco de todo".

A libraría e a casa
Non se pode esquecer, ao falar de Galí, a estreita relación que ten este establecemento coa célebre novela de Alejandro Pérez Lugín, "La casa de la Troya", que se publicou por primeira vez en Madrid en 1915. No seu retrato da Compostela de comezos do século XX, o autor menta en tres ocasións a libraría e mais o seu fundador, que define como "un catalán moi falador". Segundo Lugín, o protagonista da novela adquiría en Galí "todas as madriñelerías que chegaban á tenda na forma de novelas, periódicos satíricos e taurinos, romances de chulería e outras manifestacións, máis ou menos literarias, de análoga índole", entre as que se encontraban, por exemplo, retratos das máis famosas tiples do momento. A partir de 1939 os vencellos da libraría coa obra estréitanse cando este negocio faise cos dereitos da edición desta novela. Desde aquela sexaxésimo terceira edición ata aínda a comezos dos anos oitenta, foron os sucesivos herdeiros do negocio os responsables da edición desta obra. Aínda en 2003 os herdeiros de José Galí Camps eran noticia por cederen ao Centro Galego de Artes da Imaxe o filme orixinal de "La Casa de la Troya" para a súa restauración.

Outras edicións
Canda a este vencello, Galí mantense como un nome fortemente asociado á cultura galega. Ademais do libro de Lugín, desde esta firma editáronse libros coma "Cantares Gallegos", "Follas Novas" ou "En las orillas del Sar" de Rosalía, a "Cocina práctica por Picadillo" ou libros de Currito de la Cruz. "Foron un feixe de autores que se publicaron, os libros enviábanse a diferentes imprentas", sinala García. Esta función aínda se mantivo ata hai moi pouco tempo, e aínda podemos encontrar edicións de comezos dos anos oitenta destes títulos, que ata hai nada ocupaban un lugar de honra nos expositores do local.

Lembranzas literarias
Autores de renome como Suso de Toro teñen recoñecido publicamente a importancia que tivo nos anos sesenta esta libraría na difusión da cultura galega en Compostela. "Aí aprendín o que non me ensinaban na escola: que había unha literatura galega", explicaba o escritor no V Congreso de Editores, que se celebrou nesta cidade en 2004. Tamén Ramón Lourenzo lembraba no seu discurso de entrada na Real Academia este establecemento, ao que cita, curiosamente, como o lugar ao que a súa profesora de literatura devolvía unha edición de "La Celestina" por a considerar pecaminosa.

Outro xeito de libraría
Galí conserva, aínda nos seus últimos días o mesmo aspecto que no día da súa apertura, unha característica que fixo dela a libraría en activo e sen reformar máis antiga do Estado. "Segue todo igual, non se lle pode tocar ao mostrador nin ao andeis nin se pode arranxar o local", explica o actual xerente do negocio, que sinala que son as ordenanzas de protección do patrimonio as que permitiron conservar o local. Xa na disposición do mobiliario se advirten grandes diferenzas coas librarías actuais. Ademais do escaparate do propio local, dous pequenos expositores fixados nas columnas enfronte da entrada permitían ao paseante coñecer as novas bibliográficas. No interior do establecemento, sorprende o escaso espazo que ten o cliente para ollar os libros. Máis das tres cuartas partes da libraría quedan detrás do señorial mostrador de madeira que divide o baixo, ficando inaccesibles para o público. "Un mostrador é case unha barreira para o público, agora quitando un espazo pequeno para cobrar e envolver, as librarías case non teñen", explica García. Ademais, fixándose un pouco, pódese comprobar que a media ducia de andeis que están da banda do público conservan restos de portas e de persianas metálicas, o que había de dificultar aínda máis o acceso dos visitantes. Fálanos isto dun tempo no que o protagonismo do libreiro no establecemento era superior ao actual, segundo recoñece o propio encargado.

Evolucións
Co tempo a libraría perdeu a súa importancia de outrora ao incrementarse o número de establecementos deste tipo na cidade. A pesar disto, continuou coa súa condición de clásico recibindo visitas ilustres ao longo dos anos, "Por aquí teñen pasado alcaldes, presidentes da Xunta, famosos..." lembra García. Canda a eles, non foron poucos os afeccionados a "La Casa de la Troya" que buscaban na rúa do Vilar este anaco de literatura viva. Agora, esta historia remata. "Os donos non me teñen comentado nada sobre se teñen ofertas para empregar o local", sinala García, deixando aberta a posibilidade de que alguén, no futuro, sexa quen de retomar o negocio. Aínda que pola súa banda o feche é definitivo, o final da libraría fica, en certo xeito, aberto: o actual xerente non se atreve a dar unha data definitiva para botar a reixa por última vez. "Vai ser a finais de mes, pode ser o vinte e cinco, o trinta... xa se irá vendo".