Para os que son novos, parece que o documental é ese xénero gamberro que descubreu Michael Moore coas súas crÃticas ao goberno de Bush. Para os que non son tan novos, o documental é esa forma de achegamento á realidade mediada polo celuloide feito por clásicos como Grierson ou Flaherty. No noso paÃs, os 25 tÃtulos que sairán das productoras ao longo deste ano amosan que estamos na onda documental que respira o xénero. Pero todo tivo unha orixe que non debe esquecerse.
Estes dÃas desenvólvese en Málaga unha nova edición do Festival de Cine. Entre o programa podemos ver “Diario dun Skin” (Filmanova) un documental baseado no libro homónimo que conta a historia dun xornalista infiltrado nunha banda de ultradereita. Un dos múltiples traballos do xénero que teñen as productoras galegas hoxe en dÃa. Por exemplo, nos últimos premios Mestre Mateo (MMÂ’04) houbo que facer unha división entre longametraxe documental e documental debido á gran proliferación de traballos. Dos tÃtulos presentados ao certame tres chegaron ás carteleiras: “Camiño de Santiago, A Orixe” , “Tres no camiño”, “Un bosque de música”, aÃnda que a súa pervivencia foi bastante curta xa que non aguantaron dúas semanas en cartel. No caso do traballo de Margarita Ledo, “Santa Liberdade”, a actividade da súa directora foi determinante para que a produción fose vista en diferentes escenarios de todo paÃs (basicamente nos festivais e congresos do paÃs).
As orixes
O audiovisual galego súmase ao carro da “fiebre documental” que se desenvolve en todas as cinematografÃas, aÃnda que cun punto de vista comercial que buscan na televisión (moito menos nas salas cinematográficas) unha saÃda para estes traballos e que son herdeiros dunha traxectoria que se cultiva desde primeiros do século XX.
Fernando Redondo, profesor de Comunicación Audiovisual da Universidade de Santiago de Compostela, asegura que é moi difÃcil de datar o primeiro traballo deste xénero no noso paÃs. “Para Galicia, comenta Fernando, adóitase falar da escola documental ourensá que conta con tres nomes destacados: Carlos Velo, Antonio Román e Xosé Suárez”. Os dous primeiros eran amigos desde o instituto e compartÃan inquedanzas comúns, entre elas o cine. Foron influÃdos polos traballos que estaban a desenvolver Robert Flaherty (creador do primeiro documental) e todos os postulados do cinema documental ruso, cuxas influencias son visibles nos seus traballos.
Na filmografÃa de Carlos Velo (Cartelle, Ourense, 1909-1988) destaca “Galicia/Finisterre” e “Santiago de Compostela/Saudade” producións que teñen dous nomes e das que só se conserva a primeira. Velo é case unha autoridade en materia cinematográfica do noso paÃs, ata tal punto que segundo nos explica Fernando (que ten feito a súa tese de doutoramento sobre a súa figura) crÃticos da capital eloxiaron os seus traballos e os puxeron como exemplo a seguir no campo documental. No caso de Xosé Suárez, o seu traballo máis destacado foi “Mariñeiros”, do que Fernando asegura que “é máis un mito que unha realidade. Suárez é sobre todo un fotógrafo e traballará moito nesta faceta no cinema arxentino pero desa pelÃcula só quedan unha cantas fotos que serviron para alimentar a fantasÃa dunha suposta obra mestra que ninguén viu”
Na teorización do documental como tratamento creativo da realidade (tal e como expuxeron os teóricos do xénero) non houbo no noso paÃs (nin no estado español) practicamente nada. Neste sentido, Fernando Redondo apunta que hai que “ter en conta que Román e Velo vivÃan e traballaban en Madrid e viñan nas vacacións a facer as súas pelÃculas”.
Por outra banda, aquà tampouco houbo unha publicación que servise de altofalante entre todos os interesados no mundo do cinema. O máis parecido que houbo foi a revista coruñesa “Radio y cinema”, de corte decididamente franquista, que sae en plena guerra civil e que logo se traslada a Madrid (onde cambia de nome a “Radiocinema”).
Despois destes inicios desenvolveuse no noso paÃs un cinema de correspondencia entre o noso paÃs e a diáspora na emigración. Tratábase dun tipo de traballos de corte noticiario e de actualidade que servÃan para por en contacto o que sucedÃa en ambas partes e nos que destacou o traballo desenvolvido por José Gil (á fronte da productora Galcia Cinegráfica) e os irmáns Barreiro (que eran propietarios da produtora Folk). Foi o xermolo do documental que se recuperarÃa desde os anos cincuenta e no que participaron, ademais da xente do paÃs, nomes como o valenciano Llorenç Soler e que se dedicaron a achegarse á situación da realidade galega.
Por último, as iniciativas
Nos anos setenta, coas Xociviga e posteriormente cos festivais de cine que se foron creando no noso paÃs (sobre todo Festival de Cine de Ourense) houbo un tÃmido achegamento ao documental. Galicia non foi allea ao auxe do xénero en todo o mundo, tanto a nivel de produción (as produtoras comezaron a facer cada vez máis documentais) como de interese institucional. Desde que o audiovisual galego é un sector estratéxico por lei, fomentouse a produción de todos os xéneros (especialmente a animación). O Consorcio Audiovisual Galego iniciou o ano pasado un programa de recuperación e distribución do documental. Tratábase de “Docs Galicia” e que consistÃa nun catálogo promocional, cunha escolma dos mellores documentais do paÃs e que se comprometÃa facer chegar aos festivais e foros especializados do xénero como o Mercadoc de Málaga e DocsBarcelona.
Polo demais, este ano celebrouse a primeira edición do festival de documentais de Tui, o Play Doc, que foi a última dunha serie de iniciativas que marcaban o xénero. O documental está de moda.
Das orixes do documental en Galicia.Estes dÃas desenvólvese en Málaga unha nova edición do Festival de Cine. Entre o programa podemos ver “Diario dun Skin” (Filmanova) un documental baseado no libro homónimo que conta a historia dun xornalista infiltrado nunha banda de ultradereita. Un dos múltiples traballos do xénero que teñen as productoras galegas hoxe en dÃa. Por exemplo, nos últimos premios Mestre Mateo (MMÂ’04) houbo que facer unha división entre longametraxe documental e documental debido á gran proliferación de traballos. Dos tÃtulos presentados ao certame tres chegaron ás carteleiras: “Camiño de Santiago, A Orixe” , “Tres no camiño”, “Un bosque de música”, aÃnda que a súa pervivencia foi bastante curta xa que non aguantaron dúas semanas en cartel. No caso do traballo de Margarita Ledo, “Santa Liberdade”, a actividade da súa directora foi determinante para que a produción fose vista en diferentes escenarios de todo paÃs (basicamente nos festivais e congresos do paÃs).
As orixes
O audiovisual galego súmase ao carro da “fiebre documental” que se desenvolve en todas as cinematografÃas, aÃnda que cun punto de vista comercial que buscan na televisión (moito menos nas salas cinematográficas) unha saÃda para estes traballos e que son herdeiros dunha traxectoria que se cultiva desde primeiros do século XX.
Fernando Redondo, profesor de Comunicación Audiovisual da Universidade de Santiago de Compostela, asegura que é moi difÃcil de datar o primeiro traballo deste xénero no noso paÃs. “Para Galicia, comenta Fernando, adóitase falar da escola documental ourensá que conta con tres nomes destacados: Carlos Velo, Antonio Román e Xosé Suárez”. Os dous primeiros eran amigos desde o instituto e compartÃan inquedanzas comúns, entre elas o cine. Foron influÃdos polos traballos que estaban a desenvolver Robert Flaherty (creador do primeiro documental) e todos os postulados do cinema documental ruso, cuxas influencias son visibles nos seus traballos.
Na filmografÃa de Carlos Velo (Cartelle, Ourense, 1909-1988) destaca “Galicia/Finisterre” e “Santiago de Compostela/Saudade” producións que teñen dous nomes e das que só se conserva a primeira. Velo é case unha autoridade en materia cinematográfica do noso paÃs, ata tal punto que segundo nos explica Fernando (que ten feito a súa tese de doutoramento sobre a súa figura) crÃticos da capital eloxiaron os seus traballos e os puxeron como exemplo a seguir no campo documental. No caso de Xosé Suárez, o seu traballo máis destacado foi “Mariñeiros”, do que Fernando asegura que “é máis un mito que unha realidade. Suárez é sobre todo un fotógrafo e traballará moito nesta faceta no cinema arxentino pero desa pelÃcula só quedan unha cantas fotos que serviron para alimentar a fantasÃa dunha suposta obra mestra que ninguén viu”
Na teorización do documental como tratamento creativo da realidade (tal e como expuxeron os teóricos do xénero) non houbo no noso paÃs (nin no estado español) practicamente nada. Neste sentido, Fernando Redondo apunta que hai que “ter en conta que Román e Velo vivÃan e traballaban en Madrid e viñan nas vacacións a facer as súas pelÃculas”.
Por outra banda, aquà tampouco houbo unha publicación que servise de altofalante entre todos os interesados no mundo do cinema. O máis parecido que houbo foi a revista coruñesa “Radio y cinema”, de corte decididamente franquista, que sae en plena guerra civil e que logo se traslada a Madrid (onde cambia de nome a “Radiocinema”).
Despois destes inicios desenvolveuse no noso paÃs un cinema de correspondencia entre o noso paÃs e a diáspora na emigración. Tratábase dun tipo de traballos de corte noticiario e de actualidade que servÃan para por en contacto o que sucedÃa en ambas partes e nos que destacou o traballo desenvolvido por José Gil (á fronte da productora Galcia Cinegráfica) e os irmáns Barreiro (que eran propietarios da produtora Folk). Foi o xermolo do documental que se recuperarÃa desde os anos cincuenta e no que participaron, ademais da xente do paÃs, nomes como o valenciano Llorenç Soler e que se dedicaron a achegarse á situación da realidade galega.
Por último, as iniciativas
Nos anos setenta, coas Xociviga e posteriormente cos festivais de cine que se foron creando no noso paÃs (sobre todo Festival de Cine de Ourense) houbo un tÃmido achegamento ao documental. Galicia non foi allea ao auxe do xénero en todo o mundo, tanto a nivel de produción (as produtoras comezaron a facer cada vez máis documentais) como de interese institucional. Desde que o audiovisual galego é un sector estratéxico por lei, fomentouse a produción de todos os xéneros (especialmente a animación). O Consorcio Audiovisual Galego iniciou o ano pasado un programa de recuperación e distribución do documental. Tratábase de “Docs Galicia” e que consistÃa nun catálogo promocional, cunha escolma dos mellores documentais do paÃs e que se comprometÃa facer chegar aos festivais e foros especializados do xénero como o Mercadoc de Málaga e DocsBarcelona.
Polo demais, este ano celebrouse a primeira edición do festival de documentais de Tui, o Play Doc, que foi a última dunha serie de iniciativas que marcaban o xénero. O documental está de moda.
Fernando Redondo, profesor de Comunicación Audiovisual da Universidade de Santiago de Compostela, sintetiza as claves da orixe do documental e a súa incorporación ás correntes internacionais do xénero.
Autor e fonte: Fernando Redondo, profesor de Comunicación Audiovisual da USC,