Do popular ao nacional

Identifican os primeiros rexistros documentais da muiñeira no século XVIII

Galego bailando. Gravado de Gustave Doré
Galego bailando. Gravado de Gustave Doré
No teatro do Século de Ouro había unhas pezas chamadas 'gaitas gallegas' que non estaban pensadas para gaita, senón para guitarra. Cando comezaba a soar unha destas 'gaitas galegas', sabíase que entraba a personaxe dun galego en escena. "Frecuentemente era unha personaxe cómica que creaba confusión", explica o profesor Julio Alonso Monteagudo, autor da tese 'Música e identidade galega. Do baile da gaita á muiñeira (S. XVII-XIX)', lida a semana pasada na Facultade de Filosofía da USC. Alonso sitúa nestas pezas un dos antecedentes do que logo se coñecería como muiñeira galega, se ben a primeira referencia escrita a este tiop de pezas como tales é "dun texto de 1745 de frei Martín Sarmiento" e que a primeira muiñeira con notación musical está asinada por Melchor López, mestre de capela da Catedral de Santiago, en 1786". Alonso Monteagudo, que tamén é membro da comisión técnica do Arquivo Sonoro de Galicia do Consello da Cultura Galega, destacou que a muiñeira pasou de ser unha peza substancialmente popular a unha tonada que se convertiu en auténtico marcador nacional e "elemento identitario" a partir do nacionalismo do século XIX e a súa procura de raíces na música tradicional. De feito, foi Manuel Murguía quen publicou as primeiras transcricións con notación da música popular galega, en parte enviadas por Marcial Valladares desde o seu pazo da Estrada.