Non é un fotógrafo calquera. É o fotógrafo español con maior proxección internacional por moitos motivos: xerou un pensamento propio sobre a fotografÃa e a súa recepción; cuestiona a veracidade da fotografÃa, precisamente unha consideración de realidade inherente ao medio. É Joan Fontcuberta, co que Culturagalega.org falou aproveitando a súa presencia nas "Xornadas fotodixitais" que o Consello da Cultura Galega organizou en Pontevedra.
Hai unha caracterÃstica que sempre define a fotografÃa de Joan Fontcuberta: que a súa obra nunca deixa ao espectador indiferente. Precisamente porque Fontcuberta, un mago do Photoshop que xoga coas imaxes precisamente para rachar co tópico da representación fiel da realidade. E é porque o propio Fontcuberta afirma que “en realidade verdade e mentira son conceptos morais que non teñen que ver coa fotografÃa. A verdade e a mentira non a ofrece o medio por si, que é incapaz de mentir. A fotografÃa non mente, non asà os fotógrafos”. E esta é a formulación principal de quen ten unha fotografÃa en que nunha lasca de xamón se pode apreciar a cara de Xesús, cun subtÃtulo “Milagre da carne”. Era unha das fotografÃas de “Karelia”, unha das súas últimas e máis polémicas exposicións fotográficas en que pretendÃa ofrecer un punto de vista periodÃstico sobre os milagres, cuestionando afirmacións que aseveraban, por exemplo, que se fan milagres nos mosteiros.
Precisamente por todo isto Fontcuberta soubo darlle ás fotografÃas un trazo persoal e diferenciador que lle foron outorgando pouco a pouco un nome. A recreación de historias a través das súas mostras abriulle as portas de museos e galerÃas como o museo de arte moderno de Nova York, “The PhotograpersÂ’ Gallery de Londres e numerosos museos e salas de todo o mundo. Foi o creador da Primavera fotográfica de Barcelona, o evento máis importante da fotografÃa no Estado Español. Entre os centos de galardóns cos que foi premiado destaca o Premio Nacional de FotografÃa.
FotografÃas con ideas
Fontcuberta ademais de creador, docente, crÃtico, comisario de exposicións e escritor é xornalista. E precisamente por esta faceta todos os seus traballos teñen un carácter documental. “Entendo -asegura Fontcuberta- que un periodista é quen acode ao lugar dos feitos e destapa unha fraude” é por iso o proceso de documentación dos seus traballos é tan importante como a propia fotografÃa. En parte porque Fontcuberta destapa nos seus traballos ideas, historias que transmitirlle ao público, aos seus espectadores. AÃnda que o propio proxecto teña uns principios diferentes, “o primeiro impulso é lúdico, logo as ideas xorden dunha maneira especial, moi vivencial. Logo gárdoas, desenvólvoas primeiro dun xeito intuitivo e logo máis reflexivamente”. É por iso que todos os traballos de Fontcuberta teñen unha historia, unha narratividade moito máis importante có valor da propia fotografÃa en si mesma.
TecnoloxÃa ao servicio de idea
Os seus traballos teñen na base de todo a fotografÃa. É o “esqueleto sobre o que constrúo o meu proxecto”. E precisamente por isto a fotografÃa é un obxecto máis, dentro do proceso de construcción da súa historia. Segundo el “a fotografÃa é unha constelación que implica moitas aplicacións en que todas estas facetas conviven con lexitimidade”. Pero Fontcuberta vai máis alá “porque me interesa darlle unha linguaxe máis artÃstica e reflexiva, como unha especie de conciencia crÃtica”. É todo isto conségueo cos avances técnicos que se poñen ao servicio das súas ideas, sen que para el a fotografÃa perda o seu valor. “A fotoquÃmica dá unhas posibilidades e un tamén pode terxiversar sistemas multimedia. De todas as maneiras, a interpretación está na actitude e non nos medios”. Para el “emparellar o dixital co temporal é unha reducción neglixente, xa que a ética está nas actitudes, nos regulamentos de conducta, igual que na fotografÃa analóxica. Hoxe hai uns repertorios creativos en relación coa fotografÃa, é dicir, dálle armas novas ao creativo. E iso suporá unha limitación cando os fotoperiodistas sexan carcas. As tecnoloxÃas e os medios son diferentes. A verdade é un punto de vista completamente subxectivo e depende do xornalista. Hai fotógrafos mentireiros como hai xornalistas mentireiros”.
¿Crise do fotoxornalismo?
Coa entrada do mundo dixital da fotografÃa cuestionando os principios de realidade e veracidade inherentes ao propio medio desde a súa aparición e co uso criticable dado na primeira Guerra do Golfo dÃxose que a fotografÃa estaba en crise. Para Fontcuberta “as crises son cÃclicas e saudables porque reformulan rutinas e evidencian os problemas do medio. Creo que é bo porque das cinzas sairán as novas forma de retratar o que está acontecendo. Non é negativo que haxa unha etapa recesiva”. O principal problema desta crise que vive a fotografÃa hoxe en dÃa é, para el, que “asistimos a problemáticas especÃficas dentro da creatividade, da cultura e da imaxinación”.
Hai unha caracterÃstica que sempre define a fotografÃa de Joan Fontcuberta: que a súa obra nunca deixa ao espectador indiferente. Precisamente porque Fontcuberta, un mago do Photoshop que xoga coas imaxes precisamente para rachar co tópico da representación fiel da realidade. E é porque o propio Fontcuberta afirma que “en realidade verdade e mentira son conceptos morais que non teñen que ver coa fotografÃa. A verdade e a mentira non a ofrece o medio por si, que é incapaz de mentir. A fotografÃa non mente, non asà os fotógrafos”. E esta é a formulación principal de quen ten unha fotografÃa en que nunha lasca de xamón se pode apreciar a cara de Xesús, cun subtÃtulo “Milagre da carne”. Era unha das fotografÃas de “Karelia”, unha das súas últimas e máis polémicas exposicións fotográficas en que pretendÃa ofrecer un punto de vista periodÃstico sobre os milagres, cuestionando afirmacións que aseveraban, por exemplo, que se fan milagres nos mosteiros.
Precisamente por todo isto Fontcuberta soubo darlle ás fotografÃas un trazo persoal e diferenciador que lle foron outorgando pouco a pouco un nome. A recreación de historias a través das súas mostras abriulle as portas de museos e galerÃas como o museo de arte moderno de Nova York, “The PhotograpersÂ’ Gallery de Londres e numerosos museos e salas de todo o mundo. Foi o creador da Primavera fotográfica de Barcelona, o evento máis importante da fotografÃa no Estado Español. Entre os centos de galardóns cos que foi premiado destaca o Premio Nacional de FotografÃa.
FotografÃas con ideas
Fontcuberta ademais de creador, docente, crÃtico, comisario de exposicións e escritor é xornalista. E precisamente por esta faceta todos os seus traballos teñen un carácter documental. “Entendo -asegura Fontcuberta- que un periodista é quen acode ao lugar dos feitos e destapa unha fraude” é por iso o proceso de documentación dos seus traballos é tan importante como a propia fotografÃa. En parte porque Fontcuberta destapa nos seus traballos ideas, historias que transmitirlle ao público, aos seus espectadores. AÃnda que o propio proxecto teña uns principios diferentes, “o primeiro impulso é lúdico, logo as ideas xorden dunha maneira especial, moi vivencial. Logo gárdoas, desenvólvoas primeiro dun xeito intuitivo e logo máis reflexivamente”. É por iso que todos os traballos de Fontcuberta teñen unha historia, unha narratividade moito máis importante có valor da propia fotografÃa en si mesma.
TecnoloxÃa ao servicio de idea
Os seus traballos teñen na base de todo a fotografÃa. É o “esqueleto sobre o que constrúo o meu proxecto”. E precisamente por isto a fotografÃa é un obxecto máis, dentro do proceso de construcción da súa historia. Segundo el “a fotografÃa é unha constelación que implica moitas aplicacións en que todas estas facetas conviven con lexitimidade”. Pero Fontcuberta vai máis alá “porque me interesa darlle unha linguaxe máis artÃstica e reflexiva, como unha especie de conciencia crÃtica”. É todo isto conségueo cos avances técnicos que se poñen ao servicio das súas ideas, sen que para el a fotografÃa perda o seu valor. “A fotoquÃmica dá unhas posibilidades e un tamén pode terxiversar sistemas multimedia. De todas as maneiras, a interpretación está na actitude e non nos medios”. Para el “emparellar o dixital co temporal é unha reducción neglixente, xa que a ética está nas actitudes, nos regulamentos de conducta, igual que na fotografÃa analóxica. Hoxe hai uns repertorios creativos en relación coa fotografÃa, é dicir, dálle armas novas ao creativo. E iso suporá unha limitación cando os fotoperiodistas sexan carcas. As tecnoloxÃas e os medios son diferentes. A verdade é un punto de vista completamente subxectivo e depende do xornalista. Hai fotógrafos mentireiros como hai xornalistas mentireiros”.
¿Crise do fotoxornalismo?
Coa entrada do mundo dixital da fotografÃa cuestionando os principios de realidade e veracidade inherentes ao propio medio desde a súa aparición e co uso criticable dado na primeira Guerra do Golfo dÃxose que a fotografÃa estaba en crise. Para Fontcuberta “as crises son cÃclicas e saudables porque reformulan rutinas e evidencian os problemas do medio. Creo que é bo porque das cinzas sairán as novas forma de retratar o que está acontecendo. Non é negativo que haxa unha etapa recesiva”. O principal problema desta crise que vive a fotografÃa hoxe en dÃa é, para el, que “asistimos a problemáticas especÃficas dentro da creatividade, da cultura e da imaxinación”.