Morre na Coruña Francisco Taxes renovador do teatro profesional galego

O teatro do pobo

Foi un dos pioneiros do teatro galego e un dos impulsores da súa profesionalización. Francisco Taxes (Cereixo, Camariñas, 1942-A Coruña, 2003) finou o pasado xoves. Levaba dez anos retirado do mundo da escena, pero o seu traballo foi fundamental para que o teatro galego hoxe sexa boa parte do que é.

O teatro galego despedía este sábado a outro dos seus piares. Francisco Taxes puxo xunto con Roberto Vidal Bolaño (falecido o ano pasado), Manuel Lourenzo e Francisco Pillado as bases do teatro galego profesional. Foron eles os que lle deron azos e dignidade a que unha forma de facer espectáculos se convertese nunha forma de vida.



Taxes, que morría o pasado xoves na Coruña aos 62 anos de idade foi enterrado no cemiterio do seu Cereixos natal ante a presencia de familiares e amigos. Alí estaban Manuel Manquiña e Antonio Simón cos que renovou o panorama escénico da Coruña hai 25 anos; Manuel Guede, director do Centro Dramático Galego; o cineasta Miguel Gato que adaptou ao cine un guión seu, Henrique Rivadulla Corcón, Gonzalo Martín Uriarte... algún dos membros da “movida” cultural e da tertulia do “Cantón Bar” que Taxes adoitaba a frecuentar.



Levaba retirado dos escenarios dez anos por mor do seu delicado estado de saúde, pero non da vida pública, dos bares nos que lle gustaba facer público o seu compromiso coa terra. De feito, o coruñés pub Dublín rendeulle hai pouco unha homenaxe na que estivo acompañado dalgúns dos seus amigos como Lino Braxe, Manuel Rivas ou Manquiña, que acudiron o sábado a Cereixo para despedilo. Nesta homenaxe tamén se estreou a súa última obra, “Casta e albito”.



Punto de partida


“O velorio” (1978) foi a primeira obra de teatro escrita por Francisco Taxes. E non só iso, é a peza que supuxo a inauguración do teatro profesional de Galicia, e é unha das obras máis representadas (con máis de 200 funcións). En todo caso, a obra de Francisco Taxes sentou un punto de partida a unha profesión que cumpre este ano o seu 25 aniversario.



E precisamente sobre este texto teatral andaba a traballar o Centro Dramático Galego que prepara “Daquel abrente”, nome do espectáculo conxunto co que a compañía pública pretende recuperar os textos e as figuras dos pregoeiros da Transición. Será o 18 de marzo cando o CDG recupere “O velorio”, unha obra que o grupo Troula estreou no colexio La Salle de Santiago en 1978. Naquela función inaugural participara Manuel Manquiña, que foi un dos seis actores que a puxeron en escena e que repite 25 anos máis tarde.



En “Daquel abrente” o CDG tamén vai recuperar “Laudamuco, señor de ningures” de Roberto Vidal Bolaño, que finou o ano pasado. Deste xeito, parece que se salda unha débeda do teatro galego cos que renovaron e consolidaron a escena galega tralo franquismo.





Unha achega ao teatro e ao cine

A obra de Taxes é bastante breve, sen embargo contén unha perspectiva comprometida coa realidade sociopolítica, amosando un interese por facer un teatro próximo ao pobo e dunha tendencia neorruralista. A súa primeira obra, “O velorio” achégase ás vangardas artísticas que triunfaban nos anos setenta e ao nacionalismo. E entre esta primeira obra e a última, “Casta e Alvito”, só figuran dúas obras máis. Son “Lenta raigame” e “Caderno de bitácora”. Unha obra breve pero fonda, que o converteron nun dos cimentos máis sólidos que tivo o teatro galego profesional. De feito, Francisco Taxes desenvolveu na Coruña unha faceta de compromiso e de normalización da práctica teatral semellante á que supuxo o seu amigo e compañeiro de promoción Roberto Vidal Bolaño en Santiago.



Pero Francisco Taxes tivo tamén a súa aproximación ao cine como guionista. Dun lado está “O cadaleito”, nunha adaptación dun conto de Ánxel Fole e, por outro lado, está “O caso das galiñas aforcadas”. Unha película que interpretaron Lino Braxe, Manuel Manquiña e Antonio Durán, Morris.



Pero o seu polifacético perfil non remata aquí. A toda a súa producción teatral e audiovisual haille que engadir os traballos en prensa (“La Voz de Galicia”, “Faro de Vigo”, “A Nosa terra”, “Ajoblanco”, “El Orzan”), no mundo da televisión (colaborador de Televisión de Galicia) e na radio (tivo dous espacios en RNE, Catro ventos de Radio 1, e O láparo cabileiro en Radio 4).