A morte sorprendÃa a Isaac DÃaz Pardo esta mañá aos 91 anos de idade na Coruña. O histórico galeguista, industrial, empresario e activista cultural estaba ingresado no hospital San Rafael da Coruña a se recuperar dunha pulmonÃa. Co seu falecemento remata unha das traxectorias vitais máis importantes para entendermos o galeguismo e a evolución do paÃs ao longo dos últimos cen anos. O velatorio ten lugar hoxe no tanatorio Servisa da Coruña, mañá a mediodÃa haberá unha homenaxe civil no Museo do Pobo Galego e o enterro realizarase tamén mañá, venres 6 de xaneiro, pola tarde no cemiterio de Boisaca, en Compostela Información actualizada (22:40).
Cunha longa vida plenamente dedicada a Galicia e ao galeguismo, a figura de Isaac DÃaz Pardo (1920-2012) resulta fundamental para coñecer a evolución do noso paÃs ao longo do século XX. Testemuño do galeguismo de preguerra e da súa aniquilación polo franquismo, traballador incansable durante os anos escuros, conexión imprescindible coa cultura galega na emigración e peza fundamental na configuración da nosa cultura na etapa autonómica, a figura do recentemente falecido emerxe como unha constante na historia da nosa cultura ao longo dos últimos cen anos.
Nado en 1920 na compostelá rúa das Hortas, o fillo do histórico galeguista e pintor Camilo DÃaz Baliño amosou moi cedo tanto o seu compromiso polÃtico como a paixón pola creación artÃstica. Xa con 16 anos realizou carteis e participou activamente na campaña a prol do Estatuto de AutonomÃa desde a súa militancia socialista. Abandonada pola guerra a militancia activa na polÃtica, comezou a pintar de xeito sistemático durante a contenda, refuxiado na casa do seu tÃo na Coruña, realizando a súa primeira exposición individual nesta cidade no 39. Entre 1940 e 1942 desenvolve a súa carreira artÃstica en Madrid cunha bolsa de creación da deputación da Coruña e toma contacto co deseño industrial nunha das primeiras experiencias de formación deste tipo que se desenvolven no estado. No 42 obtén unha nova bolsa para viaxar por Italia e coñecer a pintura renacentista. Continuou unha carreira crecente dando clases en Barcelona, ampliando estudos e Londres e sendo recoñecido como un dos grandes novos valores da pintura galega. No entanto, en pleno éxito, en 1948 decidiu abandonar a práctica profesional da pintura, aÃnda que continuarÃa producindo diferentes obras ao longo da súa vida.
Foi só un ano despois cando comezarÃa a actividade industrial que marcou o resto da súa biografÃa, coa posta en marcha de Cerámicas do Castro, en Sada. En 1951 presentou as primeiras pezas desta iniciativa, e deu o salto a Bos Aires en 1955 fundando La Magdalena, unha nova empresa de cerámica, cidade onde se instalarÃa, con diferentes viaxes a Galicia, ata 1968. En Arxentina desenvolveu un intenso contacto co exilio galeguista, que se fixo especialmente próximo con LuÃs Seoane e á revista Galicia emigrante. Esta experiencia reafirmou o seu interese pola vangarda e o deseño como ferramentas de desenvolvemento e renovación cultural. No 63, os dous creadores desenvolven o proxecto de recuperar a experiencia da cerámica de Sargadelos, coa que Raimundo Ibáñez realizara a primeira tentativa, falida de industrialización en Galicia. A iniciativa pretendÃa, de xeito semellante, ser unha semente para un novo proxecto de paÃs, actuando como base para toda unha serie de entidades que abordarÃan a investigación, a produción e a creatividade como ferramentas para o desenvolvemento galego.
Como parte do mesmo, crean nese mesmo ano Ediciós do Castro, centrada na recuperación da memoria histórica de Galicia e mais na investigación da sociedade e da economÃa do paÃs, e que publicou máis de mil tÃtulos, entre eles o imprescindible Memorias dun neno labrego de Neira Vilas. Pola súa banda, o Laboratorio de Formas de Galicia, no tamén no 63, pretendÃa investigar a orixe e evolución das formas desenvolvidas ao longo da historia do paÃs. A estas entidades sumouse, en 1970, o Museo de Galego de Arte Contemporánea Carlos Maside, centrado na produción artÃstica do paÃs posterior a Castelao, a coincidir coa apertura da fábrica de Sargadelos. A este complexo de entidades aÃnda se sumará, no 72, o Seminario de Estudos Cerámicos, centrado na investigación encol deste material, no 78 o Instituto Galego da Información, como foro de documentación e debate, e que pretendÃa ser a base do xornal Galicia, que finalmente non chegou a saÃr.
Este conglomerado industrial e cultural, suporÃa a grande obra á que dedicou a súa vida, e deixou unha pegada fundamental na cultura galega desde a súa constitución. Nun momento no que a cultura do paÃs carecÃa de apoio institucional, o labor de mecenado e de apoio que se desenvolveu desde o complexo Sargadelos foi fundamental para favorecer a reflexión e a recuperación do labor cultural desenvolvido no exilio. A rede de galerÃas que a firma creou no mundo funcionaron, e aÃnda funcionan como auténticas embaixadas da cultura galega, coa fusión de arte, deseño e literatura propia destes espazos, e a cerámica de Sargadelos conseguiu constituÃrse como un auténtico sÃmbolo de Galicia. De xeito parello ao seu traballo empresarial e do seu labor de mecenado, DÃaz Pardo non abandonou o seu labor creativo. Entre outras tarefas, abordou abondosas colaboracións en prensa, a realización de carteis de cego, ou a escrita ensaÃstica e dramática, con tÃtulos como Midas. O ángulo de pedra, Paco Pixiñas. Historia dun desleigado contada por il mesmo (con Celso Emilio Ferreiro), Xente do meu rueiro,, Presencias galegas na arte dos nosos dÃas, Teatro en Israel, Galicia hoy (con LuÃs Seoane), Volverlles a palabra. Homenaxe aos represaliados do franquismo, O Marqués de Sargadelos, ou Castelao para alén de participar en todo tipo de foros e eventos.
Deste a posta en marcha destes proxectos e ata practicamente o seu falecemento, DÃaz Pardo configurouse como un elemento fundamental da cultura do paÃs, cun intenso labor de mecenado e patrocinio desde as súas empresas, as galerÃas Sargadelos a funcionar como centros culturais por todo o paÃs e contactos en todos os ámbitos polÃticos e culturais. “Eu son un templagaitas e un limpamerdas” definÃase a miúdo, apuntando a súa capacidade de colaborar con todo tipo de gobernos e entidades, ao tempo que se reafirmaba na súa condición de “conservador libertario”. Conservador polo seu esforzo en manter o legado da cultura do paÃs e, especialmente, o traballo do galeguismo de preguerra, e libertario polos seus ideais sociais, que nunca abandonou.
Nos seus últimos anos de vida, DÃaz Pardo viu como se sucedÃan ás homenaxes á súa figura desde todo o espectro cultural e polÃtico. Exposicións, actos, nomeamentos honorarios como Académico de Ciencias ou Fillo Predilecto e Adoptivo de diferentes Concellos, a Medalla de Ouro de Galicia ou a Medalla ao Mérito no Traballo. De xeito paralelo, a primeira década do século XXI foi tamén a que viu o que el mesmo definiu como o seu “maior fracaso”. A perda de control do Grupo Sargadelos a mans doutros socios do complexo obrigoulle a abandonar o Instituto Galego da Información e levar o inmenso legado artÃstico e documental que alà reunira supuxeron un grave revés para o histórico galeguista. A isto sumouse pouco tempo despois un duro debate dentro da súa propia familia sobre o destino que se lle debÃa dar a estes bens. Finalmente, un acordo coa Xunta permitiu que o seu legado se depositase na Cidade da Cultura durante un perÃodo de sesenta anos. Na institución facilitarase o seu acceso a investigadores e dixitalizarase un material histórico no que se inclúe a propia biblioteca persoal do defunto, asà como das empresas que el fundou, do Seminario de Estudos Galegos e mesmo de persoeiros como Lorenzo Varela ou Manuel DÃaz Rozas. Nos últimos tempos, DÃaz Pardo, afastado da xestión empresarial, fora espazando a súa presenza pública e traballo cultural, aqueixado xa dos males da idade.
Cunha longa vida plenamente dedicada a Galicia e ao galeguismo, a figura de Isaac DÃaz Pardo (1920-2012) resulta fundamental para coñecer a evolución do noso paÃs ao longo do século XX. Testemuño do galeguismo de preguerra e da súa aniquilación polo franquismo, traballador incansable durante os anos escuros, conexión imprescindible coa cultura galega na emigración e peza fundamental na configuración da nosa cultura na etapa autonómica, a figura do recentemente falecido emerxe como unha constante na historia da nosa cultura ao longo dos últimos cen anos.
Nado en 1920 na compostelá rúa das Hortas, o fillo do histórico galeguista e pintor Camilo DÃaz Baliño amosou moi cedo tanto o seu compromiso polÃtico como a paixón pola creación artÃstica. Xa con 16 anos realizou carteis e participou activamente na campaña a prol do Estatuto de AutonomÃa desde a súa militancia socialista. Abandonada pola guerra a militancia activa na polÃtica, comezou a pintar de xeito sistemático durante a contenda, refuxiado na casa do seu tÃo na Coruña, realizando a súa primeira exposición individual nesta cidade no 39. Entre 1940 e 1942 desenvolve a súa carreira artÃstica en Madrid cunha bolsa de creación da deputación da Coruña e toma contacto co deseño industrial nunha das primeiras experiencias de formación deste tipo que se desenvolven no estado. No 42 obtén unha nova bolsa para viaxar por Italia e coñecer a pintura renacentista. Continuou unha carreira crecente dando clases en Barcelona, ampliando estudos e Londres e sendo recoñecido como un dos grandes novos valores da pintura galega. No entanto, en pleno éxito, en 1948 decidiu abandonar a práctica profesional da pintura, aÃnda que continuarÃa producindo diferentes obras ao longo da súa vida.
Foi só un ano despois cando comezarÃa a actividade industrial que marcou o resto da súa biografÃa, coa posta en marcha de Cerámicas do Castro, en Sada. En 1951 presentou as primeiras pezas desta iniciativa, e deu o salto a Bos Aires en 1955 fundando La Magdalena, unha nova empresa de cerámica, cidade onde se instalarÃa, con diferentes viaxes a Galicia, ata 1968. En Arxentina desenvolveu un intenso contacto co exilio galeguista, que se fixo especialmente próximo con LuÃs Seoane e á revista Galicia emigrante. Esta experiencia reafirmou o seu interese pola vangarda e o deseño como ferramentas de desenvolvemento e renovación cultural. No 63, os dous creadores desenvolven o proxecto de recuperar a experiencia da cerámica de Sargadelos, coa que Raimundo Ibáñez realizara a primeira tentativa, falida de industrialización en Galicia. A iniciativa pretendÃa, de xeito semellante, ser unha semente para un novo proxecto de paÃs, actuando como base para toda unha serie de entidades que abordarÃan a investigación, a produción e a creatividade como ferramentas para o desenvolvemento galego.
Como parte do mesmo, crean nese mesmo ano Ediciós do Castro, centrada na recuperación da memoria histórica de Galicia e mais na investigación da sociedade e da economÃa do paÃs, e que publicou máis de mil tÃtulos, entre eles o imprescindible Memorias dun neno labrego de Neira Vilas. Pola súa banda, o Laboratorio de Formas de Galicia, no tamén no 63, pretendÃa investigar a orixe e evolución das formas desenvolvidas ao longo da historia do paÃs. A estas entidades sumouse, en 1970, o Museo de Galego de Arte Contemporánea Carlos Maside, centrado na produción artÃstica do paÃs posterior a Castelao, a coincidir coa apertura da fábrica de Sargadelos. A este complexo de entidades aÃnda se sumará, no 72, o Seminario de Estudos Cerámicos, centrado na investigación encol deste material, no 78 o Instituto Galego da Información, como foro de documentación e debate, e que pretendÃa ser a base do xornal Galicia, que finalmente non chegou a saÃr.
Este conglomerado industrial e cultural, suporÃa a grande obra á que dedicou a súa vida, e deixou unha pegada fundamental na cultura galega desde a súa constitución. Nun momento no que a cultura do paÃs carecÃa de apoio institucional, o labor de mecenado e de apoio que se desenvolveu desde o complexo Sargadelos foi fundamental para favorecer a reflexión e a recuperación do labor cultural desenvolvido no exilio. A rede de galerÃas que a firma creou no mundo funcionaron, e aÃnda funcionan como auténticas embaixadas da cultura galega, coa fusión de arte, deseño e literatura propia destes espazos, e a cerámica de Sargadelos conseguiu constituÃrse como un auténtico sÃmbolo de Galicia. De xeito parello ao seu traballo empresarial e do seu labor de mecenado, DÃaz Pardo non abandonou o seu labor creativo. Entre outras tarefas, abordou abondosas colaboracións en prensa, a realización de carteis de cego, ou a escrita ensaÃstica e dramática, con tÃtulos como Midas. O ángulo de pedra, Paco Pixiñas. Historia dun desleigado contada por il mesmo (con Celso Emilio Ferreiro), Xente do meu rueiro,, Presencias galegas na arte dos nosos dÃas, Teatro en Israel, Galicia hoy (con LuÃs Seoane), Volverlles a palabra. Homenaxe aos represaliados do franquismo, O Marqués de Sargadelos, ou Castelao para alén de participar en todo tipo de foros e eventos.
Deste a posta en marcha destes proxectos e ata practicamente o seu falecemento, DÃaz Pardo configurouse como un elemento fundamental da cultura do paÃs, cun intenso labor de mecenado e patrocinio desde as súas empresas, as galerÃas Sargadelos a funcionar como centros culturais por todo o paÃs e contactos en todos os ámbitos polÃticos e culturais. “Eu son un templagaitas e un limpamerdas” definÃase a miúdo, apuntando a súa capacidade de colaborar con todo tipo de gobernos e entidades, ao tempo que se reafirmaba na súa condición de “conservador libertario”. Conservador polo seu esforzo en manter o legado da cultura do paÃs e, especialmente, o traballo do galeguismo de preguerra, e libertario polos seus ideais sociais, que nunca abandonou.
Nos seus últimos anos de vida, DÃaz Pardo viu como se sucedÃan ás homenaxes á súa figura desde todo o espectro cultural e polÃtico. Exposicións, actos, nomeamentos honorarios como Académico de Ciencias ou Fillo Predilecto e Adoptivo de diferentes Concellos, a Medalla de Ouro de Galicia ou a Medalla ao Mérito no Traballo. De xeito paralelo, a primeira década do século XXI foi tamén a que viu o que el mesmo definiu como o seu “maior fracaso”. A perda de control do Grupo Sargadelos a mans doutros socios do complexo obrigoulle a abandonar o Instituto Galego da Información e levar o inmenso legado artÃstico e documental que alà reunira supuxeron un grave revés para o histórico galeguista. A isto sumouse pouco tempo despois un duro debate dentro da súa propia familia sobre o destino que se lle debÃa dar a estes bens. Finalmente, un acordo coa Xunta permitiu que o seu legado se depositase na Cidade da Cultura durante un perÃodo de sesenta anos. Na institución facilitarase o seu acceso a investigadores e dixitalizarase un material histórico no que se inclúe a propia biblioteca persoal do defunto, asà como das empresas que el fundou, do Seminario de Estudos Galegos e mesmo de persoeiros como Lorenzo Varela ou Manuel DÃaz Rozas. Nos últimos tempos, DÃaz Pardo, afastado da xestión empresarial, fora espazando a súa presenza pública e traballo cultural, aqueixado xa dos males da idade.