O turismo de cruceiros é unha realidade crecente en Galicia, e canda el, aparecen un turista británico e francés que procura unha Galicia que vai máis alá das historias xacobeas e os tópicos máis coñecidos de Galicia. Suso MartÃnez, guÃa turÃstico, demanda máis formación e apoio para abrir novas interpretacións da paisaxe e da cultura galegas baseadas na cultura atlántica e adaptadas aos intereses deste viaxeiro.
“Temos un importante novo grupo de turistas de Bretaña, Escocia, Inglaterra, Gales ou Cornualles”, asegura Suso MartÃnez, guÃa oficial e promotor de guiasdegalicia.com, que interviu sobre turismo celta no III Congreso Internacional de Estudos Celtas celebrado en Narón esta pasada fin de semana. “O porto de Vigo é lÃder en turismo británico de cruceiros, e na Coruña imos ter o doble de cruceiros británicos este ano con respecto ao anterior. E tamén chegan a Ferrol, a VilagarcÃa e probablemente dentro de pouco a San Cibrao”. Galicia adoita ser a última parada dos cruceiros antes de entrar no Mediterráneo. Suso MartÃnez, un profesional do turismo que acompaña a grupos de visitantes por todo o paÃs, deuse de conta de que moitos destes turistas británicos e franceses non parecÃan demasiado interesados no mundo xacobeo e si noutras cuestións. “PÃdenme ver a Torre de Breogán”, comenta Suso, pero tamén os escenarios do exilio do conde OÂ’Sullivan”, en alusión á fuxida de rebeldes irlandeses de Irlanda a Galicia no século XVII.
Para Suso MartÃnez, este turista británico sÃntese moi interesado por cuestións atlánticas, a diferencia do visitante español, que ten un “carácter máis relixioso, máis católico, aÃnda que iso tamén está cambiando nos últimos anos”. Galicia, segundo este guÃa, “ten unha potencialidade extraordinaria no turismo atlántico” pero existe un problema, a ausencia de contidos e de formación: “non temos profesionais con competencias para facer un itinerario ou unha interpretación da paisaxe en clave céltica para todos estes turistas británicos”. MartÃnez decatouse de que hai un problema de formación e de falta de aposta das institucións por este tipo de contidos de base celta. “Hai unha demanda pero non estamos dando resposta desde os profesionais”, sinala MartÃnez.
Cal é o problema? “No sector turÃstico trabállase fundamentalmente cos tópicos”, sinala Suso, “a gastronomÃa, a tradición xacobea, a beleza das rÃas. As claves que se lle dan aos turistas son moi sinxelas, son unicamente paisaxÃsticas. Pero eu como turista non quero que me digan tópicos. Os guÃas turÃsticos non debemos ofrecer tópicos, senón interpretar o territorio”. Trátase dun modelo de negocio evidente e aÃnda non explotado, porque “aÃnda non fumos capaces de converter o celtismo en marca turÃstica de Galicia e Asturias vai conseguilo en moi pouco tempo”.
A cuestión é que, segundo o coordinador de guiasdegalicia.com, este tipo de contidos funcionan, e moi ben. “O último press trip que fixemos foi con xornalistas británicos e escoceses. Un deles, escocés, estaba preparando un artigo sobre a Europa céltica e querÃa tirar algunhas fotos de Galicia para indicar que tamén no norte de España teñen restos de culturas celtas, pero pouco máis. Cando fixemos os últimos dous quilómetros dunha das rutas megalÃticas máis importantes de Europa, o Camiño dos Arrieiros que chega ata a Estaca de Bares, e comezamos a ascender cara a Garita da Herbeira, o home alucinou e dÃxome algo extraordinario: nada do que vira ata entón para a súa reportaxe era tan violentamente céltico –esas foron as súas palabras -como ese tramo que fixemos da rÃa de Ortigueira e Cedeira”.
MartÃnez leva tempo ofrecendo itinerarios celtas por Galicia. PedÃmoslle que nos relate por onde leva a estes grupos turÃsticos británicos para explicar a Galicia celta.
“Creo que a clave é o mar. A Galicia interior é moi interesante tamén pero o mar é algo compartido por toda a Céltica e o Atlántico é un punto de partida interesante”. Se os turistas están polo norte de Galicia, Suso lévaos polo Camiño dos Arreiros, pola Fundación Ortegalia, onde ven o Forno dos Mouros, desprazado da súa localización orixinal, visitan a Garita da Herbeira e castros marÃtimos, para rematar en Santo André de Teixido. Se a visita é no sur de Galicia, o itinerario celta pasa obrigatoriamente polo Facho de Donón e o santuario do Deus Berobreo que está aló, onde entre o século II e o III d.C., os galaicos chantaban pequenos altares devotos ao deus nunha plataforma sobre as Illas CÃes. Suso interpreta o Facho como unha ‘lanzadeira de ánimasÂ’, o lugar desde o que os mortos na Antigüidade collÃan o camiño do Alén. Na Costa da Morte o camiño pasa tamén por forza por Fisterra, onde Suso agarda á posta de sol para explicar algúns aspectos da relixión celta e do propio Camiño de Santiago.
Pode medrar este tipo de turismo? “Eu animo moitÃsimo ás administracións e aos alcaldes a que aposten polo turismo céltico e que non teñan medo”, sinala MartÃnez, “durante moito tempo vinculouse o celtismo ao nacionalismo polÃtico pero isto vai moito máis alá”. Unha Galicia céltica para un turista que demanda outro tipo de contidos e que busca os paralelos coa súa propia orixe.
“Temos un importante novo grupo de turistas de Bretaña, Escocia, Inglaterra, Gales ou Cornualles”, asegura Suso MartÃnez, guÃa oficial e promotor de guiasdegalicia.com, que interviu sobre turismo celta no III Congreso Internacional de Estudos Celtas celebrado en Narón esta pasada fin de semana. “O porto de Vigo é lÃder en turismo británico de cruceiros, e na Coruña imos ter o doble de cruceiros británicos este ano con respecto ao anterior. E tamén chegan a Ferrol, a VilagarcÃa e probablemente dentro de pouco a San Cibrao”. Galicia adoita ser a última parada dos cruceiros antes de entrar no Mediterráneo. Suso MartÃnez, un profesional do turismo que acompaña a grupos de visitantes por todo o paÃs, deuse de conta de que moitos destes turistas británicos e franceses non parecÃan demasiado interesados no mundo xacobeo e si noutras cuestións. “PÃdenme ver a Torre de Breogán”, comenta Suso, pero tamén os escenarios do exilio do conde OÂ’Sullivan”, en alusión á fuxida de rebeldes irlandeses de Irlanda a Galicia no século XVII.
Para Suso MartÃnez, este turista británico sÃntese moi interesado por cuestións atlánticas, a diferencia do visitante español, que ten un “carácter máis relixioso, máis católico, aÃnda que iso tamén está cambiando nos últimos anos”. Galicia, segundo este guÃa, “ten unha potencialidade extraordinaria no turismo atlántico” pero existe un problema, a ausencia de contidos e de formación: “non temos profesionais con competencias para facer un itinerario ou unha interpretación da paisaxe en clave céltica para todos estes turistas británicos”. MartÃnez decatouse de que hai un problema de formación e de falta de aposta das institucións por este tipo de contidos de base celta. “Hai unha demanda pero non estamos dando resposta desde os profesionais”, sinala MartÃnez.
Cal é o problema? “No sector turÃstico trabállase fundamentalmente cos tópicos”, sinala Suso, “a gastronomÃa, a tradición xacobea, a beleza das rÃas. As claves que se lle dan aos turistas son moi sinxelas, son unicamente paisaxÃsticas. Pero eu como turista non quero que me digan tópicos. Os guÃas turÃsticos non debemos ofrecer tópicos, senón interpretar o territorio”. Trátase dun modelo de negocio evidente e aÃnda non explotado, porque “aÃnda non fumos capaces de converter o celtismo en marca turÃstica de Galicia e Asturias vai conseguilo en moi pouco tempo”.
A cuestión é que, segundo o coordinador de guiasdegalicia.com, este tipo de contidos funcionan, e moi ben. “O último press trip que fixemos foi con xornalistas británicos e escoceses. Un deles, escocés, estaba preparando un artigo sobre a Europa céltica e querÃa tirar algunhas fotos de Galicia para indicar que tamén no norte de España teñen restos de culturas celtas, pero pouco máis. Cando fixemos os últimos dous quilómetros dunha das rutas megalÃticas máis importantes de Europa, o Camiño dos Arrieiros que chega ata a Estaca de Bares, e comezamos a ascender cara a Garita da Herbeira, o home alucinou e dÃxome algo extraordinario: nada do que vira ata entón para a súa reportaxe era tan violentamente céltico –esas foron as súas palabras -como ese tramo que fixemos da rÃa de Ortigueira e Cedeira”.
MartÃnez leva tempo ofrecendo itinerarios celtas por Galicia. PedÃmoslle que nos relate por onde leva a estes grupos turÃsticos británicos para explicar a Galicia celta.
“Creo que a clave é o mar. A Galicia interior é moi interesante tamén pero o mar é algo compartido por toda a Céltica e o Atlántico é un punto de partida interesante”. Se os turistas están polo norte de Galicia, Suso lévaos polo Camiño dos Arreiros, pola Fundación Ortegalia, onde ven o Forno dos Mouros, desprazado da súa localización orixinal, visitan a Garita da Herbeira e castros marÃtimos, para rematar en Santo André de Teixido. Se a visita é no sur de Galicia, o itinerario celta pasa obrigatoriamente polo Facho de Donón e o santuario do Deus Berobreo que está aló, onde entre o século II e o III d.C., os galaicos chantaban pequenos altares devotos ao deus nunha plataforma sobre as Illas CÃes. Suso interpreta o Facho como unha ‘lanzadeira de ánimasÂ’, o lugar desde o que os mortos na Antigüidade collÃan o camiño do Alén. Na Costa da Morte o camiño pasa tamén por forza por Fisterra, onde Suso agarda á posta de sol para explicar algúns aspectos da relixión celta e do propio Camiño de Santiago.
Pode medrar este tipo de turismo? “Eu animo moitÃsimo ás administracións e aos alcaldes a que aposten polo turismo céltico e que non teñan medo”, sinala MartÃnez, “durante moito tempo vinculouse o celtismo ao nacionalismo polÃtico pero isto vai moito máis alá”. Unha Galicia céltica para un turista que demanda outro tipo de contidos e que busca os paralelos coa súa propia orixe.